به نوشته روزنامه کیهان،سيدمحسن مرجان مهر در مراسم رونمايي از ۶ كالاي بومي سازي شده صنعت برق در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر در برخي از شركت هاي توليد و توزيع برق و نيروگاه ها به دليل كمبود برخي از قطعات و تجهيزات يك سري مشكلات فني ايجاد مي شود، گفت: پژوهشگاه نيرو راهكارهاي جديد فني و عملياتي و ساخت تجهيزات بومي سازي شده صنعت برق را در دستور كار قرار داده است.
قائم مقام رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به هدف گذاری برای تجاری سازی نتایج تحقیقات و تولید محصولات در صنعت آب و برق کشور از راه اندازی خطوط تولید صنعتی و انبوه برای ساخت داخل برخی از کالاهای پرمصرف صنعت برق خبر داد و افزود: در حال حاضر امکان تولید ۴۰ محصول تجاری در صنایع آب و برق با مشارکت سازندگان داخلی فراهم شده است.
این مقام مسئول از صادرات برخی از کالاها و تجهیزات صنعت آب و برق کشور به کشورهای عراق، ارمنستان، سوریه، عمان، نیجریه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای همسایه خبر داد و یادآور شد: اخیرا نیز ۶ محصول استراتژیک صنعت برق با مشارکت سازندگان و بخش خصوصی بومی سازی شده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون ساخت کالای فلومتر نوری گاز طبیعی برای نخستین بار در سطح کشور بومی سازی شده است تاکید کرد: در شرایط فعلی ایران پس از ایالت متحده دومین کشور جهان بوده که امکان ساخت داخل این کالای برقی را فراهم کرده است.
مرجان مهر با یادآوری اینکه با ساخت این تجهیزات امکان اندازه گیری میزان دقیق گاز طبیعی در نیروگاه ها و صنایع و همچنین محاسبه راندمان نیروگاه ها فراهم می شود، بیان کرد: هم اکنون نمونه خارجی دستگاه فلومتر نوری گاز طبیعی حدود ۳۰ هزار دلار هزینه دارد که ساخت داخل آن ۴۰ درصد کمتر از واردات آن از خارج از کشور هزینه خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به بومی سازی ساخت تراشه حسگر، اظهار داشت: با دستیابی به این فناوری هایپک امکان اندازه گیری خلوص و دمای هیدروژن در نیروگاه های بزرگ کشور فراهم شده است.
قائم مقام پژوهشگاه نیرو با اعلام اینکه تنها ۵ تا ۶ کشور جهان همچون چین، روسیه، آمریکا و ژاپن به این فناوری دست یافته اند، تصریح کرد: در حال حاضر ایران جزء ۱۰ کشور دارنده تکنولوژی تراشه حسگر در صنایع نیروگاهی جهان است.
وی از صرفه جویی سالانه حدود ۳۰۰ هزار دلاری با ساخت این کالای پرکاربرد در صنعت برق خبر داد و یادآور شد: ساخت داخل این محصول ۷۰ درصد هزینه کمتری نسبت به واردات آن از خارج از کشور دارد.
وی همچنین با اشاره به ساخت داخل سیستم بازیابی گاز(SF۶) به منظور تصفیه و فیلترسازی گاز طبیعی در تاسیسات صنعت برق قیمت خارجی در این قطعه را حدود ۵۲ هزار یورو عنوان کرد و ادامه داد: با ساخت این کالا ۶۰ درصد در هزینه های واردات آن از خارج کشور صرفه جویی می شود.
مرجان مهر همچنین با اشاره به بومی سازی سیستم سکشنا لایزر الکترونیکی بیان کرد: با راه اندازی این سامانه امکان کنترل بار مشترکان به صورت هوشمند در سطح شبکه سراسری برق فراهم می شود ضمن آنکه در موارد پیک مصرف میزان خاموشی های ناخواسته برق به حداقل می رسد.
این مقام مسئول همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر ساخت شیرهای کنترلی فشار بالا در نیروگاه های برق کشور توسط سازندگان داخلی به طور کامل بومی سازی شده است، تاکید کرد: با استفاده از این تکنولوژی جدید و بومی امکان مدیریت بیشتر برای تولید برق در سطح نیروگاه ها فراهم می شود.
وی با اشاره به نصب و راه اندازی شیرکنترلی فشار بالا برای نخستین بار در نیروگاه برق منتظر قائم، خاطرنشان کرد: هزینه خرید خارجی این کالا حدود ۳۰ هزار دلار بوده که با ساخت داخل آن ۵۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی می شود.
مرجان مهر در ادامه از بومی سازی سیستم کنترل گاز مشترکان در شبکه برق خبر داد و یادآور شد: با راه اندازی این سامانه مشترکان تجاری و صنعتی با مشارکت شرکت های توزیع برق می توانند مدیریت بهتری را به ویژه در مواقع پیک بار مصرف برق فراهم کنند.
صادرات برق ایران به ترکیه
۲ برابر می شود
مدیرعامل شبکه برق ایران با اشاره به راه اندازی یک خط جدید انتقال برق بین ایران و ترکیه، اعلام کرد: پیش بینی می شود تا سال آینده حجم صادرات برق ایران به این کشور همسایه تا مرز ۴۰۰کیلوولت افزایش یابد.
میرفتاح فتاح قره باغ در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه تبادلات برق بین ایران و ترکیه گفت: در حال حاضر ساخت یک خط جدید انتقال برق بین دو کشور مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد.
مدیرعامل شبکه برق ایران با اعلام اینکه در حال حاضر میزان تبادل و صادرات برق ایران حدود ۲۳۰کیلوولت در روز است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با ساخت خط جدید این ظرفیت تا مرز ۴۰۰ کیلوولت قابل افزایش باشد.
این مقام مسئول از تکمیل ساخت این خط جدید انتقال برق تا سال آینده خبر داد و افزود: همزمان با ساخت خط جدید انتقال برق، عملیات ساخت یک پست برق و تکمیل نیروگاه برق خوی هم در دستور کار قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه قرار است برق نیروگاه خوی به منطقه «باش قلعه» ترکیه منتقل شود، بیان کرد: در شرایط فعلی میزان پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه برقی مطلوب ارزیابی می شود.
بنابراین گزارش: در حال حاضر ایران با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارد، انرژی الکتریکی مبادله می کند به طوری که تاکنون با کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و افغانستان تبادل الکتریکی برقرار شده است.
در شرایط فعلی در دو محور «خوی» به «باش قلعه» و «بازرگان» به «دوغو بایزید» برق ایران به ترکیه صادر می شود و بخش خصوصی علاقمند خرید برق از ایران است که در این راستا مذاکراتی بین دو طرف در حال انجام است.
این در حالی است که ایران و ترکیه قرار است به صورت مشترک نیروگاهی را در مرز دو کشور احداثکنند که در این صورت برق بیشتری به ترکیه صادر می شود.