در حالی که پس از مانور ولایت ۹۰ آمریکا شتاب مذاکرات خود را برای تحریم نفتی ایران شدت داده است؛ رسانه ها اخبار ضد و نقیضی از پذیرش تحریم نفتی ایران توسط اروپا انعکاس می دهند.
به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز روز جمعه در حالی در خبر که توسط سایر خبرگزاری ها تایید نشد اعلام کرد: رهبران کشورهایی اروپایی با قطع واردات نفت از ایران توافق کرده اند و از آنجا که به غیر از اروپا، چین و ژاپن نیز در اندیشه کاهش واردات نفت از ایران هستند فشارهای وارده بر تهران در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که چین در هفته گذشته رسما تحریم ایران را ریخت نفت روی آتش خوانده بود.
همچنین به گزارش ژاپن تایمز: یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن، با اشاره به نگرانی دولت این کشور از افزایش فشار آمریکا برای تحریم نفت ایران تاکید کرد: «ما به فکر تحریم واردات نفت از ایران نیستیم.»

به نظر می آید رویترز همچنان به دنبال تشدید جوروانی علیه ایران باشد یا این اعلام زود هنگام و قبل از قطعی شدن برای سنجش واکنش رسانه ها و مقامات ایرانی است.

روز گذشته روزنامه سوییسی باسلر سایتونگ نیز از مشاجره دیپلماتهای اروپایی در جلسه بحثبرسر تحریم نفتی ایران خبرداده است به گفته این روزنامه درگیری زمانی رخ داد که این موضوع مطرح شد که چه کسی باید ابتدا این تحریم را شروع کند.

کارشناسان با اشاره به بحران مالی اروپا هشدار داده اند که تحریم بانک مرکزی و نفت ایران می تواند عواقب غیرقابل جبرانی برای این اتحادیه داشته باشد.

گفتنی است کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه بر سر عدم خرید نفت از ایران در صورت عدم توقف برنامه های هسته ای توسط این کشور به توافق رسیدند اما هنوز مشخص نیست این تصمیم از چه زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد یا همچنان در میانه مشکلات اقتصادی اروپایی ها و عدم توافق آنان معطل خواهد ماند.

ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا نیز پیشاپیش اعلام کرده که در صورت طرح تحریم یک مرحله ای ایران در ۳۰ ژانویه ایتالیا مخالفت خواهدنمود و تنها با تحریم تدریجی موافقیم که در آن صورت هم باید شرکت انی ایتالیا مستثنی باشد!

افزایش تقاضای بین المللی برای نفت ایران

همه جوسازی های رسانه ای غربی ها در حالی است که در هفته گذشته تقاضای بین المللی از حداکثر تولید صادرات روزانه نفت ایران نیز عبور کرد به گونه ای که مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران دستور برداشت از ذخایر نفتی کشور برای تامین مازاد تقاضا را صادر نمود.

در همین راستا کره قبلا نیز از آمریکا خواسته بود نام این کشور را از فهرست تحریم کنندگان ایران کره جنوبی رسما اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ نفت بیشتری از ایران وارد خواهد کرد در همین خارج سازد.

همچنین ترکیه کشور دیگری است که تاکنون از آمریکا رسما برای قرارنگرفتن در فهرست درخواست داشته است. روزگذشته شرکت ترکیه ای توپراس عقد قرارداد خرید ۹ میلیون بشکه نفت از ایران را تایید کرد.

گفتنی است آمریکایی ها در قانون تحریم بانک مرکزی ایران که خود تدوین کرده اند مبادلات نفتی را استثنا نموده اند و این نشاندهنده اطلاع قبلی آنان از عملی نبودن تحریم نفتی کشور ایران است.