به گزارش افکار نیوز به نقل از ايکو پرس،مهندس سليماني قائم مقام مدير عامل ايران خودرو درکيفيت و توسعه محصول با بيان اين مطلب گفت : براساس برنامه ريزي انجام شده ، قرار است در سال آينده ۱۸۰ هزار دستگاه موتور ملي توليد شود که ۷۰ درصد آن پايه گازسوز است که برروي خودرو هاي سمند ، رانا و دنا نصب خواهد شد .

وی افزود: ایران خودرو در سال گذشته ۳۲ هزارو ۴۵۰ دستگاه موتور ملی تولید کرده بود.

سلیمانی با اشاره به اینکه برای اولین از قطعه سازان داخلی از طراحی تا تولید موتورملی دراین پروژه مشارکت داشته اند خاطر نشان ساخت: حدود ۸۰ سازنده داخلی در پروژه طراحی و تولید موتورپایه گازسوز مشارکت داشته و با برگزاری جلسات روزانه، به دانش فنی تولید قطعات موتور دست یافتند.

وی تصریح کرد: بدون تردید دستیابی به موتور ملی پایه گازسوز، گامی اساسی در توسعه و تکامل خودروی ملی است، از این رو شرکت ایران خودرو با هدف تبدیل شدن به یک خودروساز ملی و منطقه ای از یک دهه گذشته تلاش درخصوص طراحی و تولید خودرو ملی آغاز کرد. نتیجه این تلاش در اوایل دهه ۸۰ تولد خودرو سمند بود.

قائم مقام ایران خودرو تاکید کرد: از همان زمان ایده طراحی و ساخت موتور ملی پایه گازسوز ذهن مدیران ارشد ایران خودرو را به خود مشغول کرد و در نهایت اجرای این ایده درمرکز تحقیقات موتور ایران خودرو محقق شد و به ثمر رسید.

وی از مهمترین دستاورد های طراحی و تولید موتورملی پایه گازسوز، را کسب دانش فنی طراحی مستقل در کشور، عرضه اولین موتور و قوای محرکه به نام ایران از مرحله طراحی تا تولید انبوه، دستیابی به مالکیت قوای محرکه برای ورود به بازار صادرات و قطع وابستگی، کاهش مصرف سوخت در هردو حالت گازسوز و بنزین سوز عنوان کرد.

مهندس سليماني تصريح کرد : براساس برآورد انجام شده با توليد انبوه مو تور ملي پايه گازسوز در يك دوره ۱۰ ساله، ۳۵ ميليارد ليتر در مصرف بنزين برابر با ۱۲ ميليارد و يكصد ميليون دلار صرفه جويي خواهد شد.