به گزارش فارس، در این گزارش به بررسی قیمت بنزین در کشورهای مختلف پرداخته شده است. بررسی ها نشان میدهد در میان کشورهایی که در این گزارش بررسی شده اند ترکیه دارای گرانترین نرخ بنزین است.

براساس گزارش وزارت منابع طبیعی و انرژی ترکیه، قیمت بنزین در ترکیه با ۱.۹۰ یورو در هر لیتر، گرانترین بنزین در میان کشورهای اروپایی را داراست.

بعد از ترکیه، ایتالیا با هر لیتر بنزین ۱.۷۰ یورو، یونان با قیمت ۱.۶۱ یورو، بریتانیا ۱.۵۸، هلند با ۱.۵۵ یورو، پرتغال ۱.۵۰، ایرلند ۱.۵۰ یورو، دانمارک با ۱.۴۹ یورو، آلمان با ۱.۴۷ یورو، در رده های بعدی قیمت بنزین در اتحادیه اروپا قرار دارند.

طبق این گزارش، قیمت هر لیتر بنزین در بلژیک ۱.۴۴ یورو می‌باشد.

قیمت بنزین در فرانسه ۱.۴۹ یورو، جمهوری چک ۱.۳۳ یورو و مجارستان ۱.۱۹ یورو است. در اسپانیا قیمت هر لیتر بنزین ۱.۲۹ یورو و در سوئد ۱.۴۸ یورو است.

قیمت بنزین در کشورهای صادرکننده نفت اوپک

بنابرگزارش هفتگی موسسه ملی نفت و گاز استرالیا، قیمت بنزین در کشور عراق ۷۸ سنت، آنگولا ۶۵ سنت، اکوادور۵۳ سنت، امارات متحده عربی ۴۷ سنت، الجزایر ۳۲ سنت، کویت ۲۳ سنت، عربستان ۱۶ سنت و قطر ۱۹ سنت و در لیبی ۱۷ سنت در هر لیتر است.

کشورهای عراق، آنگولا، اکوادور، امارات، الجزایر، کویت، عربستان، قطر و لیبی همگی از کشورهای نفت خیز و از اعضای اوپک هستند. این درحالیست که دولت عربستان به تازگی اعلام کرده است که قیمت بنزین را طی ماه‌های آینده ۱۳ درصد افزایش خواهد داد.

براساس این گزارش که هر هفته توسط موسسه ملی نفت استرالیا انجام می‌شود قیمت بنزین در پنج شهر بزرگ استرالیا حدود یک دلار است که طبق این گزارش در میان اعضای سازمان توسعه همکاری های اقتصادی(OECD) چهارمین نرخ قیمت را دارا می‌باشد.

در ژاپن نیز قیمت هر لیتر بنزین ۱۳۰ ین معادل ۱.۶۷ دلار است. در مالزی که دولت سالانه ۱۴ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌کند قیمت بنزین نزدیک به یک دلار است.

قیمت بنزین در آمریکا در سال ۲۰۱۱ افزایش چشمگیری یافت. قیمت بنزین در ایالت‌های مختلف آمریکا بین ۳.۸۰ تا ۴.۳۵ دلار برای هر گالن متفاوت بود. هر گالن معادل ۳.۸۰ لیتر است.

طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۱، قیمت بنزین در چین ۱.۱۱ دلار در هر لیتر است. طبق گزارش این بانک قیمت بنزین نسبت به سال ۲۰۰۸،۱۱درصد افزایش داشته است. این درحالیست که قیمت گازائیل در چین یک دلار است.

در هند قیمت هر لیتر بنزین برابر است با ۶۵.۶۴ روپیه معادل ۱.۲ دلار است. اما شرکت نفت هند اعلام کرده است به علت کاهش روپیه در برابر دلار از اول ژانویه قیمت سوخت را افزایش خواهد داد.

بنابر گزارش بانک جهانی، قیمت بنزین در سال ۲۰۱۱ در روسیه نیز ۰.۹ دلار در هر لیتر است.