سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت امضای قراردادهای جدید سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: در حال حاضر یک قرارداد سوآپ نفت توسط شرکت نیکوی ایران در دریای خزر فعال است.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آمادگی برای مشارکت بخش خصوصی به منظور امضای قراردادهای سوآپ نفت خام از دریای خزر به منظور تحویل در خلیج فارس، تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵ هزار بشکه نفت خام از مسیر ایران سوآپ می شود.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه مشکلی برای سوآپ نفت قزاقستان در دریای خزر توسط ایران وجود ندارد، اظهار داشت: این کشور هم مشکلی برای سوآپ نفت خود از مسیر ایران ندارد.

به گزارش مهر، سال گذشته با دستور وزیر وقت نفت سوآپ نفت خام ایران پس از ۱۳ سال متوقف شد که این تصمیم منجر به از بین رفتن بازار سوآپ نفت ایران در بین کشورهای حاشیه دریای خزر شد.

در نهایت از تابستان امسال و با وجود گذشت نزدیک به ۶ ماه از آغاز سوآپ نفت در شرایط فعلی روزانه حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار بشکه نفت از دریای خزر توسط شرکت ملی نفت ایران سوآپ می شود که هنوز با رکورد ۱۰۰ هزار بشکه ای سال ۱۳۸۸ فاصله دارد.

پرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری به انی ایتالیا

قمصری همچنین در خصوص جزئیات پرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران در قبال توسعه میدان نفتی دارخوین به شرکت انی ایتالیا، بیان کرد: بر اساس قراردادهای بیع متقابل این مبلغ به شرکت ایتالیایی پرداخت می شود.

به گفته وی پرداخت این بدهی در قبال گزارش جی. ام. سی شرکت ملی نفت به شرکت انی ایتالیا انجام می شود.

به گزارش مهر، خبرگزاری فرانس پرس پیشتر به نقل از پائولو اسکارونی رئیس شرکت انی ایتالیا اعلام کرده بود: تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا بیش از ۲ میلیارد دلار به این شرکت زیان وارد خواهد کرد و انی نخواهد توانست طلب ۲ میلیارد دلاری خود را از شرکت ملی نفت ایران دریافت کند.

بر اساس گزارش این رسانه بین المللی، در حال حاضر شرکت ملی نفت ایران ۱۵ درصد نفت مورد نیاز شرکت انی ایتالیا را تامین می‌کند که در صورت منع واردات از ایران این شرکت اروپایی می تواند نفت روسیه و لیبی را جایگرین نفت خام ایران کند.

شرکت انی ایتالیا پیشتر در فاز اول و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین مشارکت داشت که فاز نخست توسعه این میدان نفتی خرداد ماه سال ۱۳۸۴ راه اندازی شد که توسعه فاز دوم این میدان نفتی هم با سرمایه گذاری حدود ۱.۳ میلیارد دلاری بهمن ماه سال گذشته در مدار بهره برداری قرار گرفت.

میدان نفتی دارخوین با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در سال ۱۳۴۳ شمسی کشف شده است. میزان نفت درجای این میدان بالغ بر ۵ میلیارد بشکه برآورد می شود که نزدیک به ۱.۲۷ تا ۱.۳ میلیارد بشکه نفت خام آن قابل استحصال است.