به گزارش مهر، چند وقتی میشود که وزارت صنایع و معادن و بازرگانی در هم ادغام شدهاند و وزارت "صنعت، معدن و تجارت" شکل گرفته است. در این میان، اگرچه نغمههای خوشی از میان گفتههای مسئولان سابق این دو وزارتخانه که هماکنون پرچمدار برخی مسئولیتهای وزارتخانه جدید شدهاند، به گوش میرسد اما کارمندانی که این روزها نگران از وضعیت خود در رابطه با حذف یا اضافه برخی بخشها، معاونتها و ادارات کل هستند؛ نغمههای شادی سر نمیدهند.

آنها می‌گویند که این تردید و دودلی بیشترین ضربه را به کار آنها زده است، چراکه نمی‌دانند که آیا از ابتدای سال آینده به بعد در دستگاه هستند یا نیستند؛ اما در مقابل این نگرانی‌ها، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها و بارها اعلام کرده‌اند که مشکلی از این بابت پیش نمی‌آید و حتی یک کارمند هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت نخواهد رفت؛ اما گویا حرف‌ها نتوانسته‌اند از این دغدغه‌ها بکاهند.

استخدام در وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شد

فریدون احمدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها سکاندار هدایت نیروی انسانی در بحثادغام شده است، می‌گوید: حتی یک نفر هم از وزارت صنعت نخواهد رفت، چراکه برخی دستگاهها و شرکت‌های تابعه حتی با کمبود نیرو هم مواجه هستند.

وی می‌گوید: به طور قطع، اگر سازمانی نیروی مازاد داشته باشد یا در فرآیند ادغام حذف شود، به طور قطع نیروهای آنها به سایر دستگاههای دیگر مامور خواهند شد.

به گفته احمدی، هم اکنون جلوی جذب نیرو در سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از خارج از مجموعه این وزارتخانه ممنوع شده است و بر این اساس دستگاههایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند باید نیروی انسانی مورد نیاز خود را از داخل مجموعه تامین کنند.

این حرف تا حدود زیادی پذیرفته شده است، اما برخی از کارمندانی که زمزمه‌های رسمی و غیررسمی انحلال سازمان مربوط خود را شنیده‌اند، چیز دیگری می‌گویند و خبر از این می‌دهند که برخی مسئولان رده‌پایین‌تر سازمانهایشان در گفتگوهایی که به صورت رو در رو با آنها داشته‌اند، خبر از پایان کار برخی کارمندان داده‌اند.

در این میان البته به نظر می‌رسد که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریعتر تعیین تکلیف نیروها را آغاز کند تا هم کارمندان با شیوه انتقال نیروها آشنا شوند، هم نقاط ضعف و قوت کار بیرون آید و در نهایت هم کارمندان به طور عینی فرآیند مدنظر مسئولان این وزارتخانه را در جابجایی‌های نیروی انسانی مشاهده کنند، در غیر این صورت شاهد اطلاع‌رسانی‌های این چنینی تنها به دلنگرانی کارمندان بیفزاید.

تعیین تکلیف نیروی انسانی ستاد بسیج اقتصادی

در این میان، برخی سازمانهای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیتی متفاوت دارند. برخی از آنها باید از مجموعه وزارتخانه جدا شوند و به سازمانهای دیگر انتقال یابند که بالطبع تکلیف آنها مشخص است و در ساختار وزارتخانه دیگری باید کار را پیگیری کرد، اما آن دسته از سازمان‌هایی که قرار است در چارت و تشکیلات هیچ وزارتخانه‌ای حضور نداشته باشند، داستانشان متفاوت است.

یکی از سازمان‎‌هایی که طی روزهای گذشته، خبر انحلال آن از زبان مقامات مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیده شده، ستاد بسیج اقتصادی کشور است؛ ستادی که به گفته فریدون احمدی، یکی از ارزشمندترین نیروهای ستادی این وزارتخانه را به خود اختصاص داده است، چراکه نیروهای این ستاد در بحران پرورش یافته‌اند و همواره توانسته‌اند از امتحان سربلند بیرون آیند.

کارکنان ستاد بسیج اقتصادی که این روزها با نگرانی‌های بسیاری در رابطه با وضعیت کاری آینده خود مواجه هستند، نگران‌تر از سایر کارکنان وزارتخانه دیده می‌شوند. آنها برای تعیین تکلیف خود به مراجع مختلفی پناه برده‌اند تا بلکه بتوانند سر از کار تعیین تکلیف خود بردارند. اما به گفته خودشان، چندان جواب مشخصی نگرفته‌اند.

کارمندان از دغدغه‌های خود می‌گویند

یکی از این کارمندان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: وضعیت ما در ستاد بسیج اقتصادی مشخص نیست و پاسخ درستی نیز از مسئولان نمی‌شنویم، این درحالی است که برخی مسئولان در جلسه‌ای که با کارمندان داشته‌اند، به صراحت اعلام کرده‌اند که نیروهای ستاد بسیج اقتصادی باید از این مجموعه خداحافظی کنند، در حالی که در رسانه‌ها حرف‌های دیگری مطرح می‌شود.

وی همچنین به موضوع مطالبات معوق کارمندان ستاد بسیج اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: علیرغم وعده‌های داده شده، هنوز مطالبات معوق کارمندان پابرجا است و بخش عمده‌ای از پرداختی مطالبات هنوز باقی مانده است.

یکی دیگر از کارمندان نیز در این رابطه می‌گوید: با علنی شدن تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انحلال ستاد بسیج اقتصادی، کارکنان دلهره‌های بسیاری دارند و به دلیل اینکه تکلیف خود را نمی‌دانند، به طور قطع در کار خود نیز تمرکز زیادی ندارند.

وی می‌افزاید: در حالی که اعلام می‌شود که نیروهای مازاد ستاد بسیج اقتصادی به دستگاه‌هایی همچون صندوق ضمانت صادرات ایران و یا دیگر سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل می‌شوند، اما مراجعه کارمندان با این موضوع مواجه است که سازمانهای مربوطه، تصمیمی برای استخدام و یا پذیرش نیرو ندارند و این امر بلاتکلیفی میان کارمندان ایجاد کرده است.

یکی دیگر از کارمندان ستاد بسیج اقتصادی که به صورت رسمی در این ستاد مشغول به کار است، می‌گوید: در حال حاضر حقوق و مزایای کارمندان ستاد بسیج اقتصادی با سایر بخش‌های وزارتخانه متفاوت است و کارمندان این ستاد، بسیار کمتر از همردیفان خود در سایر بخش‌های وزارتخانه دریافتی دارند که این خود معضل بزرگی است.

وی می‌افزاید: علاوه بر اینکه آنها حقوق و مزایای بسیاری دارند، اما کارمندان ستاد بسیج اقتصادی هنوز مطالبات معوق خود را از چند سال پیش دریافت نکرده‌اند و این امر سبب شده تا هر یک از آنها به طور متوسط ۱۰ میلیون تومان از وزارتخانه طلب داشته باشند.

یکی دیگر از کارمندان ستاد بسیج اقتصادی می‌گوید: از زمانیکه خبر انحلال این ستاد مطرح شد، بسیاری از کارمندان پیمانی که هم اکنون از تکلیف خود بی‌خبر هستند، تصور می‌کنند که قرارداد آنها تا پایان سال خواهد بود. وی می‌افزاید: باید برای کارکنان پیمانی فکری شود.

به هرحال، وزارتخانههای ادغامی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت راه سختی را در رابطه با نیروی انسانی و تعیین تکلیف آن به عهده دارند و به نظر میرسد هرچه زودتر باید آنها را از بلاتکلیفی نجات دهند، چراکه فضای غیرشفاف و مبهم برای نیروی انسانی، خود بزرگترین آسیب و آفت در انجام امور به شمار میرود.