به گزارش تابناک، تاکید رهبر انقلاب بر قرار نداشتن ایران در شرایط شعب ابی طالب و بلکه قرارداشتن در شرایط بدر و خیبر نشانه های مهمی را دربر دارد که کمتر به آن توجه می شود.

این سخنان در سالی گفته شده که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده است.

پس از ایراد این سخنان توسط رهبر انقلاب پیامکهایی به صورت گسترده عطف توجه می داد که یکی از مسئولین اقتصادی چندی قبل کشور را تا دوسال آینده در شرایط شعب ابی طالب توصیف کرده بود؛ صرف نظر از این حرکت خاص و اهداف پشت این حرکت باید گفت که اصولا مفهوم جهاد اقتصادی در برابر مفاهیمی چون تحریم نه تنها یک شعار که یک استراتژی حرکت بود اما متاسفانه از سوی مسئولین کمتر ورد توجه قرار گرفت.

رهبر انقلاب همچنین در مقایسه شرایط فعلی ایران را مشابه بدر و خیبر دانستند.

اما نکته اصلی در همین جاست شعب ابی طالب جایگاهی بود که در آن مسلمانان تحت محاصره کامل کفار و تحریمهای گسترده آنها قرارداشته و از لحاظ سیاسی در انزوای کامل و از لحاظ اقتصادی در عسرت و گرسنگی به سر می بردند.

اما در مقابل در برهه های بدر و خیبر(دقت کنیم از احد نامی برده نشده است) مسلمانان علیرغم کم بودن عده خود از حد اقل آسیب بری بوده و بیشترین ضربه ها و بزرگترین شکست ها را به آنان تحمیل کرده اند. البته نباید از یاد برد که در بدر نیز مسلمانان از کمبود بسیاری از امکانات رنج می برده و در خیبر نیز به صورت نیمه در محاصره اکثریت قبایل عرب بودند.

این جاست که باید گفت شرایط اقتصادی فعلی کشور و روند پیش رو روند مبارزه اقتصادی است و مبارزه بسیار با تحمل در شرایط محاصره تفاوت دارد.

چنان که رهبر انقلاب نیز تاکید کردند: «در شرایطی که ملت ایران با سرافرازی به بسیاری از مراحل پیروزی دست پیدا کرده است و نشانه‌های پیروزی‌های جدید را نیز به چشم می‌بیند، جبهه استکبار تلاش دارد با ترساندن مردم و مسئولان از تحریم‌ها، در اراده آنان اختلال ایجاد و مردم را از صحنه خارج کند، در حالیکه ملت ایران این راه پرافتخار را با بصیرت انتخاب کرده است و برای پیمودن آن مجاهدت فراوان کرده و خون عزیزترین‌های خود را نثار کرده است.»

ایران در بسیاری از مباحثاقتصادی هم اکنون تحت فشار و با دنیای غرب درگیر است اما شاید بتوان اخباری چون افتتاح بزرگترین پتروشیمی جهان در سال ۹۰ دقیقا در زمانی که یک سال و نیم از ترک همه متخصصین و پیمانکاران آلمانی از پروژه مذکور می گذشت یا بومی سازی تکنولوژی حفاری و اکتشاف در آبهای عمیق(دریای خزر با عمق حفاری بیش از ۲۰ برابری نسبت به خلیج فارس) و کشف بزرگترین مخزن گازی جهان در آبهای حاکمیتی ایران(میدان سردار جنگل) با مقادیر معتنا به نفت قابل استحصال و امضای موافقت نامه بزرگترین خط لوله گازی جهان بین ایران عراق سوریه و لبنان برای انتقال گاز از عسلویه به سواحل مدیترانه و نهایتا اروپا(پس از اخذ نظر موافق ترکیه و اتحادیه اروپا) و بسیاری اخبار از این دست را در اوج تحریمها نشانه پیروزی های ملت ایران در این مبارزه اقتصادی دانست.

چیزی که متاسفانه از سوی برخی مسئولین اقتصادی و سیاسی کشور چندان خوب درک نشد چنانچه در سالی که مبارزه اقتصادی باید سرلوحه فعالیتها قرار می گرفت؛ از آمادگی تحمل شرایط تحریم مانند شعب ابی طالب آنهم برای بیش از دو سال سخن به میان رفت.

صرف نظر از شخص یا جریان خاص باید این نکته مهم تذکر داده شود که مفهوم جهاد اقتصادی از ابتدا نیز توسط مسئولین درک نشد و سازمانها، ارگانها و نهاد های تاثیرگذار در اقتصاد آرایش جنگی به خود نگرفتند؛ حال آنکه دشمن شدید ترین تهدیدات خود را در این مبارزه اقتصادی یعنی تلاش برای تحریم نفتی و تلاش برای تحریم بانک مرکزی عملا اعلام کرده است.

اگرچه اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک ما در پیشگیری و آمادگی برای مواجه در بسیاری از موارد مانند طرح آغاز حذف دلار از مبادلات با کشور های راغب و ... قابل تقدیر بوده است اما در صورت آرایش جهادی در اقتصاد کشور از ابتدای سال، شاید امروز نیاز به واکنش سریع برای برخی اقدامات نبود.