واکنش مثبت بورس به تحولات اقتصادی

دنیای اقتصاد:با محو شدن احساسات زود گذر و بازگشت عقلانيت به عرصه دادوستدها، ارزش سهام بار ديگر در مسير صعود قرار گرفته است. اين واكنش بازار سهام از مدتها قبل مورد انتظار بود؛ چرا كه رشد قيمت ارزهاي خارجي به لحاظ منطقي براي اقتصاد هر كشور پيامدهاي مثبتي در برداشته و با افزايش انگيزه توليد و تقويت موقعيت صادركنندگان، چشمانداز رونق اقتصادي را براي بنگاههاي فعال ترسيم ميكند. حال توجه بورس تهران پس از مدتها بيتفاوتي بار ديگر به اين اصل مهم بنيادي جلب شده است؛ در اين راستا، شاخص بورس در اين هفته رشد ۴/۲ درصدي را به ثبت رساند تا بازده بازار از ابتداي فصل زمستان به ۹/۳ درصد برسد. افزايش مبتني بر تحليل ارزش سهام در حالي صورت ميپذيرد كه سايه تنشهاي سياسي و ريسكهاي مربوط به آن هنوز در گوشه ذهن معامله گران خودنمايي ميكند؛ وضعيتي كه تا تعيين تكليف نهايي كماكان احتياط را چاشني معاملات رو به رونق سهام در روزهاي آتي خواهد كرد.
پتروشیمی‌ها از خواب بر‌می‌خیزند؟
به لحاظ دارابودن منابع غنی نفت و گاز و مازاد تولید قابل توجه محصولات پتروشیمی در ایران، تولیدکنندگان این صنعت از مزیت غیر‌قابل انکاری در صادرات برخوردارند. بنابراین، یکی از صنایعی که در شرایط عادی انتفاع مستقیمی از رشد نرخ ارز می‌برد، سهام این گروه است. با وجود تاکیداتی که تحلیل‌گران تا پیش از این بر پتانسیل‌های سهام پتروشیمی و چشم انداز رشد سودآوری آنها داشتند، خریداران، این سهام را در شش ماه گذشته مورد بی‌مهری قرار داده بودند.
در این هفته، با جلب توجه مجدد سرمایه‌گذاران به اصول بنیادی، پتروشیمی‌ها یکی از اولین گروه‌هایی بودند که صف‌های خرید را تجربه کردند. شاخص این صنعت که وزنی معادل ۷ درصد در بازار سرمایه کشور دارد، ۹/۲درصد در مقیاس هفتگی جهش کرد. رونق مزبور در حالی اتفاق افتاده است که محاسبات اولیه از سودآوری شرکت‌های این گروه با نرخ کنونی ارز در بازار آزاد از امکان رشد حداقل ۵۰ درصدی سود شرکت‌ها در سال آینده حکایت دارد؛ امری که هنوز برای تحلیل‌گران قابل باور نبوده و کارشناسان منتظر دریافت اطلاعات جدید در این باره هستند.
به نظر می‌رسد در صورتی که محتوای گزارش‌های ۹ ماهه بتواند بازار را نسبت به انتفاع مستقیم شرکت‌های پتروشیمی از تضعیف افسارگسیخته ارزش ریال متقاعد کند، روزهای روشنی پیش روی سهامداران این صنعت خواهد بود؛ هر چند در این میان، چشم‌انداز ریسک مبادلات ارزی در برابر خوش‌بینی‌های موجود به چشم می‌خورد.
داغی عرضه‌های اولیه در سرمای زمستان
بر‌خلاف کارنامه ۹ماهه نخست سال که به لحاظ ورود شرکت‌های جدید به بازار سهام چندان پربار نبود، آغاز زمستان با افزایش قابل ملاحظه تحرکات در این بخش همراه شده است.
در این راستا، این هفته انجام اولین عرضه سهام اصل ۴۴ در سال ۹۰ به نام حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس رقم خورد. بزرگ‌ترین شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران در حالی روی تابلو نشست که آزادسازی یارانه‌ها در بخش سوخت و آرد(مهم‌ترین محصول مورد حمل) سودآوری شرکت را تحت فشار زیادی قرار داده است. به‌رغم اعلام سود ناچیز ۴۰ ریالی به ازای هر سهم در سال مالی جاری، عرضه ۵ درصدی سهام این شرکت در قیمت ۱۲۲ تومان مورد اقبال خریداران قرار گرفت. در رویدادی دیگر در این راستا، دیروز ۱۰ درصد سهام سرمایه‌گذاری مسکن تهران در نرخ ۱۹۰۰ ریال عرضه شد که با توجه به ارزش گذاری مناسب(P / E = ۳/۸) مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. در بازار ابزارهای نوین مالی هم در آغاز هفته بیش از ۴۱ میلیارد تومان صکوک ۱۷ درصدی شرکت جوپار با تقاضای خرید چند برابری نسبت به حجم عرضه رو‌به‌رو شد و در عرض چند ثانیه به فروش رفت. این امر، بار دیگر پتانسیل موجود در سطح جامعه به منظور خرید اوراق ۱۷ درصدی بدون جریمه را مورد تایید قرار می‌دهد. در همین حال، با پذیرش شرکت نفت و گاز پارسیان در بورس که هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری غدیر به شمار می‌رود، بازار در معرض یک عرضه اولیه بزرگ در نیمه نخست بهمن ماه قرار می‌گیرد که رویدادی حائز اهمیت خواهد بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد موتور خاموش عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه کشور بار دیگر به راه افتاده و با توجه به اثر مثبت این اقدام بر جذب سرمایه‌گذاران جدید می‌توان به تعمیق رونق شکننده بازار در میان مدت امیدوار بود.
گام بلند شورای پول و اعتبار
این روزها در هر محفل اقتصادی کشور که پای سخنان افراد بنشینیم، سخن از التهاب بازار ارز و آثار نامساعد شیب تند تضعیف ارزش ریال بر اقتصاد ملی است. از منظر کارشناسی، هر چند قوی نگه داشتن مصنوعی ارزش ریال در سال‌های گذشته به نفع اقتصاد کشور نبوده است اما آنچه این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد و منجر به جذب سرمایه‌های سرگردان و هجوم تقاضا به سمت این کالای واسطه‌ای(یعنی دلار) شده است نه تنها منفعتی برای اقتصاد ندارد، بلکه به دلیل ایجاد نوسانات شدید در قیمت ارز در عمل قدرت پیش بینی را از فعالان اقتصادی سلب می‌کند.
با وجود آنکه همه مسوولان بلندپایه اقتصادی در ایران با این عقیده موافق هستند اما در عمل، به جز روش تکراری و ناموفق «وعده آرامش در چند روز آینده» و تزریق‌های بی‌نتیجه دلار که توسط بازار بلعیده می‌شود، اقدام موثری برای کنترل شرایط تا پیش از این صورت نگرفته بود. با این وجود، بعدازظهر سه‌شنبه خبری بر روی سایت خبرگزاری‌ها قرار گرفت که فعالان اقتصادی را شگفت‌زده کرد.
اين خبر كه با جزئيات كمي منتشر شده است از افزايش سود بانكي به حداقل ۲۱ درصد حكايت ميكند. به اين ترتيب به نظر ميرسد كه سياستگذاران اقتصاد كشور در تصميمي ديرهنگام اما شجاعانه بر آن شدهاند تا از طريق عمل اقتصادي (و نه وعده يا تهديد) از سرازير شدن سرمايهها به سمت كالاهاي فاقد ارزش اقتصادي (طلا و ارز) جلوگيري كرده و پيكان اژدهاي نقدينگي را بار ديگر به سوي منابع مولد هدايت كنند؛ رويكردي كه با واكنش مثبت بورس در گام اول راي اعتماد خود را از ويترين اقتصادي كشور نيز دريافت كرده است.