به گزارش فارس محمدیزاده امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و خدمات سبز که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار داشت: قرار بود سوخت با استاندارد یورو ۴ را برای سال ۹۲ داشته باشیم که خوشبختانه امسال با تلاش بسیار به این دستاورد رسیدیم.

وی افزود: در ۳۰ سال گذشته به دلیل رشد فزاینده جمعیت و صنعتی شدن زندگی عوارض بسیاری در زندگی افراد مستولی شد و مهمترین مسئله استفاده نابجا از ذخایر و منابع طبیعی بخصوص فسیل و انرژی مبتنی بر آن و بر هم خوردن این تعادل، عوارض را ایجاد کرد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه ما وارثیک رشد شتابنده صنعتی در دنیا هستیم گفت: این رشد شتابنده توازن را بر هم زده است بنابراین وظیفه داریم تا تعادل را به طبیعت برگردانیم در عین حال چرخه توسعه نباید متوقف شود؛ قرار نیست اگر فرآورده سوختی ایراد دارد آن را متوقف کنیم بلکه باید اصلاح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همزمان با توجه به معیشت مردم، اشتغال و اقتصاد مولد تأمین سلامت محیط و انسان‌ها یکی از آرمان‌های مهم ماست بنابراین چند برنامه مهم را در دستور کار داریم که در هفته هوای پاک هر روز به مناسبتی از این دستاوردها رونمایی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در رابطه با وضعیت خودروها و استانداردهای آلایندگی تا سال ۸۲ هیچ استانداری در کشور تعریف نشده بود بعد از آن هم استاندارد یورو ۲ تعریف شد اما در هفته هوای پاک و در روز سه‌شنبه از تعدادی از خودروهای ملی مطابق با استاندارد یورو ۴ رونمایی می‌شود و به توفیق بزرگی در کاهش آلایندگی دست پیدا خواهیم کرد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: با رونمایی از خودروهای یورو ۴ سرانه آلودگی برای هر کیلومتر پیمایش از حدود ۵۰ گرم به کمتر از ۲.۷ گرم می‌رسد.

ارتقای استانداردها به یورو ۵ تا پایان سال ۹۱

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۱ استاندارد خودروها به یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند گفت: بر این اساس از هر ۲۰ خودرویی که در کشور تولید می‌شوند به میزان یک خودرو آلایندگی خواهند داشت.

میزان سرب منتشر شده در هوا در طول سال کمتر از نیم تن است

وی ادامه داد: ما یکبار در کشور در ارتباط با حذف سرب از بنزین تصمیم‌گیری کردیم و به نتیجه رسیدیم هم‌اکنون در طول سال میزان سرب منتشر شده در هوا کمتر از نیم تن است.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: در هفته هوای پاک سوخت مطابق با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ در تهران و اراک توزیع می‌شود و سپس به سایر نقاط کشور تسری پیدا می‌کند.

کاهش گوگرد از ۴۰۰ppm به ۱۰pp

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون انقلابی در زمینه فرآورده‌های سوختی در کشور صورت گرفته است گفت: مزایای با استاندارد یورو ۴، کاهش گوگرد از ۴۰۰ PMM به ۱۰PMM است، هم‌اکنون مشکل اصلی سوخت در کشور گوگرد است یعنی انتشار آن به عنوان یک آلاینده برای انسان‌ها بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: توزیع سوخت یورو ۴ موجب کاهش میزان بنزن از ۵ درصد حجمی به یک درصد حجمی در هوا می‌شود.

توزیع بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین مطابق با استانداردهای یورو ۴ روزانه در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه همزمان با رونمایی از سوخت مطابق با استانداردهای یورو ۴ در تهران شاهد توزیع بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با این استاندارد در طول روز خواهیم بود گفت: با اقدام شایسته ستاد مدیریت سوخت و حمایت دولت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی اسقاطی از کشور حذف شد.

محمدی زاده ادامه داد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای ۸ کلانشهر به تصویب رسیده است که امسال آن را اجرا خواهیم کرد.

کمتر از ۴ درصد واحدهای صنعتی دارای آلایندگی هستند

وی با بیان اینکه حدود ۷۵ هزار واحد صنعتی دارای گواهینامه و پروانه بهرهبرداری در کشور کمتر از ۴ درصد دارای آلایندگی هستند عنوان کرد: بیش از ۹۶ درصد واحدهای صنعتی ستانداردها را رعایت میکنند بعنوان مثال فولاد مبارکه در حدود یکسال گذشته بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان برای حذف غبار دودکشها هزینه کرد.