فارس : درپی نبود مشتری برای بلوک هزارو ۷۰۰ میلیارد تومانی ۵۵ درصد سهام هما در ۲۹ شهریور ماه، سازمان خصوصی سازی تصمیم داشت این بلوک را برای دومین مرتبه از امروز ۲۶ دی ماه در بازار سوم فرابورس عرضه کند تا شاید بتواند این غول خفته زیان ده را در آسمان ابری خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ به پرواز در آورد اما در این تصمیم هم شکست خورد. چون به رغم کاهش قیمت واگذاری بازهم خبری از مشتری و خریداری نشد که نشد.

براساس این گزارش، آخرین مهلت ارایه درخواست متقاضیان خرید این بلوک مدیریتی برای حضور در مزایده، ۱۱ دی ماه بود ولی به رغم درج آگهی عرضه و اعلام چند باره برخی مسئولین، هیچ گروهی حاضر به ارایه درخواست نشد تا سازمان خصوصی سازی مجبور به لغو این عرضه در روز جاری و تعویق آن به زمان نامعلوم دیگری شود.
برخی از کارشناسان عدم بازاریابی نظامند توسط سازمان خصوصی سازی، تعیین شرایط سخت فروش از سوی هیئت واگذاری، عدم تمایل به حضور سرمایه گذاری خارجی به دلیل باز نبودن درهای سرمایه گذاری، زیانده بودن و آینده مبهم شرکت هما و البته تحریم این شرکت را از جمله عوامل موثر در به فروش نرسیدن آن ارزیابی کرده اند.

شرکت هما درحالی دارای سرمایه اسمی بیش از ۳۹۰ میلیارد تومانی است که قرار بود در عرضه اول، ۱۹۵ میلیون و
۳۵۹هزار و ۲۵۱ سهم آن درقالب بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم به صورت بلوکی و ۱۹ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۹۲۴ سهم دیگر به صورت سهام ترجیحی به قیمت پایه هر سهم ۸ هزار و ۱۹۰ تومان عرضه شود. ارزش پایه واگذاری ۵۵ درصد سهام هما به صورت۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۸ ساله بالغ بر هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان تعیین شده و خریدار یا خریداران آن باید بیش از ۵۲.۷ میلیارد تومان را سپرده می کردند، همچنین خریدار مکلف بود در اجرای ماده ۴۹ قانون اجرای اصل ۴۴ از شورای رقابت کسب تکلیف کند و نتیجه را قبل از انعقاد قرار داد با سازمان خصوصی سازی ارائه کند. ولی سازمان خصوصی سازی در آن عرضه نتوانست موفق شود.
در پی این ناکامی، هیئت واگذاری با برگزاری جلسه ای تصمیم به تغییر شرایط واگذاری گرفت. دراین نوبت شرایط پرداخت وجه نقد و اقساط تغییری نکرد اما قیمت پایه هر سهم به ۷۳ هزار و ۷۱۱ ریال کاهش یافت. با این قیمت گذاری، ارزش کل سهام قابل معامله بیش از ۱.۴۴ هزار میلیارد تومان براورده شد اما با توجه به اعمال تحریم ها از یک سو و زیانده بودن شرکت هما، کسی و گروهی حاضر به خرید این بلوک آن هم به رغم کاهش حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی آن نشد.

با این رویداد باید منتظر تصمیم دوباره هئیت واگذاری بود که آیا از روش و تمهید دیگری استفاده خواهد کرد یا اینکه برای بار سوم با تغییر شرایط تصمیم به عرضه مجدد این بلوک ۵۵ درصدی سهام هما خواهد گرفت و یا شاید هم فعلا" از واگذاری آن منصرف شود؟