محمدرضا عطارزاده در گفتگو با مهر از برنامه ریزی برای تکمیل سدهای در دست اقدام کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به منظور دستیابی به حجم ذخایر آبی ۶۰ تا ۶۵ میلیارد مترمکعبی خبر داد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهارداشت: از این طریق می توانیم برنامه آب مورد نیاز کشور را تنظیم و در حوزه های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت قابل اجرا کنیم.

عطارزاده با بیان اینکه علاوه بر سدسازی در کشور اقدامات دیگری مانند حفظ و حراست از آب های زیرزمینی نیز برای تنظیم آب مورد نیاز صورت می گیرد، تصریح کرد: از این طریق با نفوذ آب های بارشی به دنبال نرمال سازی ذخایر زیرزمینی کشور هستیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه برای دستیابی به این هدف بخشی از امورات از طریق وزارت جهاد کشاورزی در بخش های آبخوان داری و آبخیزداری دنبال می شود، تاکید کرد: بخشی از اقدامات حمایتی برای تنظیم ذخایر آب زیرزمینی نیز از طریق انجام طرح های تغذیه مصنوعی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق کنترل و مدیریت بر میزان برداشت ها نیز مدنظر قرار دارد؛ بنابراین در پله اول محوری ترین کار را بهره گیری از آب در ذخایر زیرزمینی دنبال می کنیم و بحثدوم در کشور برای تامین آب، تعادل بخشی ذخایر سدسازی است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: البته انتقال آب بین حوزه ای و طرح حفظ تالاب ها را نیز در دستور کار داریم که همه این موارد از راهکارهای مختلف بهره گیری از آب و بارش ها است.

عطارزاده استفاده از آب بهنگام نیز به عنوان راهکارهای دیگر تامین آب مورد نیاز کشور علاوه بر موارد فوق و سدسازی ها نام برد و گفت: این مورد نیز در برنامه های وزارت نیرو وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از ایجاد شبکه های کنار رودخانه ها در نقاط مختلف کشور نیز سخن گفت و افزود: این کار نیز از روش هایی است که برای تامین آب کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی این مطلب را نیز افزود که کار اصلی این است که از طریق روخانه های کشور بارش های لحظه ای را حفظ کنیم و در یک وضعیت تنظیمی برای مردم آب مورد نیاز را تامین کنیم.