سرویس اقتصادی- یک مقام بانک مرکزی امروز از ابتکار این نهاد برای حل مشکل موجودی دلار های بی سند کسانی که قبل از قانون ممنوعیت دلار بی فاکتور ار خریداری کرده اند؛ خبر داد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از «تابناک»، طبق این آخرین اعلام بانک مرکزی دارندگان دلار های بی فاکتور تا ۱۵ بهمن فرصت دارند تا دلار های خود را تحویل بانکها دهند به این شیوه که یا برای خود سپرده ارزی قانونی ایجاد کنند و البته هر زمان که خواستند، می توانند برداشت نمایند و یا این که دلار خود را به قیمت شناور بازار فرعی به بانکها بفروشند.

جالبتر اینجاست که از نظر بانک مرکزی نرخ شناور بازار ۱۳۵۰ تومان به ازای هر دلار است!

این در حالی است که روز گذشته دلار که به این راحتی ها هم توسط دلالان قابل عرضه نیست در پس کوچه ها به قیمت ۱۷۰۰ تومان مبادله شد و امروز در نیمه های روز ۱۷۳۰ تومان و به گفته برخی منابع در ساعات پایانی به ۱۸۰۰ تومان نیز رسیده است.

باید پرسید در چنین شرایطی دارندگان ارز چگونه ممکن است دلار های خود را به بانکها بفروشند؟ و البته راهکار دوم یعنی سپرده گذاری ارزی نیز تنها یک روش پول شویی است، زیرا فرد می تواند دلار بی سند خود را در بانک سپرده کند و پس از برداشت از فیش بانکی خود به عنوان سند استفاده نماید.

البته این شرایط پایدار نیست پس از ۱۵ بهمن شکل دیگری به خود می گیرد و از این پس هر فردی ولو با هدف پولشویی باید میزان موجودی ارز خود را از طرق افتتاح حساب در سیستم بانکی ثبت نماید و در غیر این صورت ارز او غیر قانونی و دارای جریمه یا قابل مصادره است.

بسیاری کارشناسان پیشاپیش به این مصوبه «ممنوعیت ارز بی سند» بانک مرکزی ایراد گرفته بودند که امکان دستگیری و یا مجرم خواندن دارندگان ارز بی سند وجود ندارد. چون قانون عطف به ماسبق نمی گردد و کسی نمی توان زمان خرید دلار را مشخص کند. اما با این بخشنامه جدید بانک مرکزی از ۱۵ بهمن ماه دیگر هیچ بهانه ای برای داشتن ارز بدون سند وجود ندارد.

بانک مرکزی تاکید کرده که پس از پایان مهلت تعیین شده ارزهای مکشوفه قاچاق تلقی و متناسب با مقررات و قانون مبارزه با پولشویی با دارندگان ان برخورد خواهد شد.

گفتنی است بانک مرکزی در آخرین اقدام ارزی خود سقف ارز همراه مسافران را به ۵۰۰۰ هزار دلار تقلیل داده و باجه های ارزی مستقر در سالن های ترانزیت فرودگاهها نیز تا ۱۰۰۰ دلار به نرخ دولتی ۱۱۲۹ توامن به مسافران عرضه می کنند.