اولین انتقاد دولتی از ادغام راه و مسکن

به گزارش دنیای اقتصاد، مهدیهاشمی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دیروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از ضعف عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی وقت در اجرای قوانین و مقررات مصوب مجلس در بخش مسکن گفت: قصد ایجاد چالش ندارم، ولی با توجه به اینکه وزارت مسکن و شهرسازی وقت، در اجرای بسیاری از قوانین و الزامات بخش مسکن و صنعت ساختمان عملکرد موفقی نداشته است نمیتوان انتظار داشت در وزارتخانه جدید که بخش مسکن به حاشیه رفته، وظایف و قوانین محول شده در این بخش به درستی و به نحو کامل اجرا شود.
هاشمی‌رسیدگی به امور بخش مسکن در وزارتخانه راه‌و‌شهرسازی را نیازمند برون سپاری صحیح برخی وظایف اجرایی به دستگاه‌های عمومی‌غیردولتی یا خصوصی عنوان کرد و افزود: تداوم روند کنونی نه تنها مشکلات بخش مسکن را کاهش نمی‌دهد، بلکه منجر به افزایش آن می‌شود.
انتقاد از مجلس
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف نهاد قانون گذار در کشور از مجلس درخواست کرد تا با مطالبه اجرای قانون از دستگاه مجری، زمینه را برای الزام صدور شناسنامه فنی ساختمان فراهم کند.
هاشمی‌در تشریح وضعیت ساخت و ساز و روند آن در کشور گفت: اصلی‌ترین مشکل موجود در صنعت ساختمان کشور عدم اجرای قانون است. وی با بیان اینکه مجلس به عنوان دستگاه قانون گذار کشور در بخش دوم فعالیت خود یعنی نظارت بر اجرای قانون عملکرد مطلوبی ندارد، افزود: بدیهی است زمانی که مجلس پیگیری لازم را برای اجرای قوانین مصوب انجام نمی‌دهد دستگاه مجری نیز از اجرای آن سرباز می‌زند یا مقررات را به صورت کامل اجرا نمی‌کند. هاشمی‌افزود: در حالی که ۱۶ سال از تصویب مقررات ملی ساختمان می‌گذرد، اما هنوز باید برای اجرای آن زمان تعیین شودو هر زمان تعیین شده نیز با بهانه‌های مختلف به تعویق می‌افتد. هاشمی‌ تصریح کرد: قانون هیچ قید و محدودیت زمانی خاصی برای اجرای این قانون مشخص نکرده است.
یک درصد خطا هم قابل قبول نیست
هاشمی با بیان اینکه مسکن مهر به عنوان یک داروی موقتی در رفع بحران مسکن اقشار کم درآمد موثر واقع شده است، گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد ساخت و سازهای مسکن مهر در کشور با نظارت سازمان نظام مهندسی انجام میشود. وی افزود: در تمام مواردی که تحت پوشش نظارتی سازمان نظام مهندسی قرار دارد کلیه قوانین و استانداردهای ساخت و ساز رعایت میشود، اما در خصوص سایر موارد نمیتوان نظر خاصی بیان کرد. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: حتی یک درصد خطا هم در ساخت مسکن مهر قابل قبول نیست. وی خاطرنشان کرد: ضعف مکانیابی و احداث واحدهای مسکن مهر در خارج از شهر که در برخی موارد حتی در خارج از محدوده نیز احداث شده است مهمترین انتقاد وارد به این پروژه ملی است. هاشمیبا اشاره به بافتهای فرسوده به عنوان مناسب ترین مکانها برای اجرای مسکن مهر گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد سکونتگاههای کشور در معرض بلایای طبیعی قرار دارد و ۷۰ درصد این مکانها در برابر زلزله نا ایمن است دلیلی برای ساخت و ساز در خارج از محدوده شهری وجود ندارد. وی اظهار تاسف کرد: در حال حاضر سازندگان بیش از آنکه درصدد افزایش کیفیت ساخت باشند در پی کاهش هزینهها و رسیدن به عوامل حداکثری کمیت هستند. وی افزود: میتوان با درصد نامحسوسی افزایش هزینههای ساخت برای ساخت و ساز اصولی، کیفیت ساختوساز را حداقل به میزان سه برابر افزایش داد.