به گزارش دنياياقتصاد بابك فرزانهوار با بيان اينكه دولت به دليل محدوديت منابع درآمدي، اولويت در بودجه را به بودجه جاري اختصاص داده است، گفت: هماكنون پيمانكاران عمراني و ساختماني طلبكار از دولت به خاطر تاخير در پرداخت هزينههاي مالي توسط كارفرمايان دولتي، فقط از ۲۰ درصد ظرفيت واقعيشان استفاده ميكنند.
وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های پیمانکاری چندین هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند و این موضوع تاثیر منفی بر عملکرد پیمانکاران گذاشته است.
وی تصریح کرد: همه ساله در بودجه سالانه کشور، ردیف بودجه‌ای برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته می‌شود تا با تزریق به بدنه زیرساخت‌ها، این قبیل پروژه‌ها در مدت زمان معین به بهره‌برداری برسند، اما متأسفانه به دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در خصوص بودجه‌های عمرانی، درصد تخصیص این اعتبارات در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته و همواره بخشی از بودجه‌های عمرانی محقق نمی‌شود.
سال مالی عوض شود

یکی دیگر از دلایل کندی پیشرفت پروژه‌ها آغاز شدن سال مالی از ابتدای مرداد ماه است. سال مالی جدید پروژه‌های عمرانی از مرداد ماه شروع می‌شود که با توجه به بوروکراسی‌های اداری،(مانند سال‌جاری) اعتبار پروژه‌ها در فصل پاییز و حتی زمستان به دست پیمانکاران می‌رسد، فصلی که از نظر کاری دوره رکود پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود.
این در حالی است که فصل‌های بهار و تابستان که روزهای پررونق اجرای پروژه‌های عمرانی است؛ پیمانکاران به دلیل فقدان بودجه عملا نمی‌توانند هیچ فعالیتی انجام دهند.
وي گفت: با توجه به مطالبات زیاد از دولت بسیاری از شرکتهای پیمانکاری در آستانه ورشکستگی قرار دارند و اگر اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگیرد بسیاری از شرکتهای توانمند از چرخه ساختوساز حذف خواهند شد.