فارس: در حالی طی یکی دو هفته اخیر قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی ۳هزار تومان افزایش یافته و مسئولان اتحادیه دلیل آن را صدور غیرمجاز دام به کشورهای عربی میدانند که مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی از صادرات مجاز ۲۳۰ هزار رأس گوسفند و بره به کشورهای عربی طی ۹ ماهه امسال خبر میدهد.

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۹۲۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که کفاف نیاز کشور را نمی‌کند و مجبوریم سالانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تن واردات گوشت داشته باشیم که معمولا اکثر این گوشت وارداتی به صورت منجمد است.

جدای از اینکه گوشت‌های وارداتی هیچ‌ زمانی نتوانسته قیمت داخل را تنظیم کند اما در آنسو سالانه رقم چشمگیری بره‌های پرواری به کشورهای عربی به صورت مجاز و غیر مجاز صادر می‌شود که اگر گوسفندهای کم سن و سال یا به اصطلاح بره‌ها به رشد طبیعی خود برسند می‌تواند ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و از سویی بازار داخلی را که گوشت‌های وارداتی نتوانسته کنترل کند را تنظیم کند.

تنها در ۹ماهه نخست سال جاری ۲۳۰ هزار راس گوسفند به کشورهای عربی از مرزهای کشور صادر شده است و آماری هم از صدور غیر مجاز وجود ندارد اما می‌گویند بسیار چشمگیر است به طوری که افزایش ۳ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را طی یکی‌دو هفته اخیر مربوط به این موضوع می‌دانند.

*صادرات ۲۳۰ هزار راس گوسفند به کشورهای عربی

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: طی ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۳۰ هزار گوسفند زنده و بره به کشورهای کویت، قطر و امارات از مرزهای کرمانشاه، فارس، لرستان و استان‌های غربی صادر شده است.

یگانه می‌گوید: همه این صادرات با مجوز انجام می‌شود به طوری که موافقت امور دام و سازمان دامپزشکی استان‌ها به معاونت امور دام وزارت جهاد ارائه شده و در صورت موافقت نهایی مجوز صادر می‌شود و تمام عملیات قرنطینه‌ای برای صادرات و واردات محصولات دامی لحاظ می‌شود.

*نیاز کشور به واردات ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تن گوشت

وی در پاسخ به اینکه به رغم واردات ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تنی گوشت، صادرات بره به کشورهای عربی چه توجیهی دارد؟ می‌گوید: این سازمان تنها گواهی بهداشتی صادر می‌کند و نقشی در سیاست‌گذاری‌های وارداتی و صادراتی ندارد.

* خروج غیرمجاز بره‌های ایرانی به کشورهای عربی

علاوه بر صادرات قانونی به دلیل خوش خوراکی بره‌های ایرانی که به مذاق عرب‌های منطقه خوش آمده است صدور غیرمجاز هم به دلیل پول خوبی که عرب‌ها میدهند انجام می‌شود که ضررهای زیادی را به اقتصاد وبازار کشور می‌زند.
طی هفته‌های اخیر نیز بالا رفتن نرخ ارز در کشور دامدارن مرزی را به فروش دامهای خود به دلار و دینار ترغیب کرده و آنها مایلند دامهای خود را به جای ریال داخلی به دلار بفروشند که برایشان سود بیشتری دارد.

در این میان معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در باره خروج غیر مجاز دام از کشور می‌گوید: سازمان دامپزشکی کشور تنها مسئول صدور گواهی بهداشتی برای سلامت دام‌های وارداتی و صادراتی است و مسئولیت صدور مجوز سازمان را ندارد.

*خروج غیر مجاز دام باید کنترل شود

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه می کند: خروج غیر مجاز را باید ارگانهای که این موضوع با وظایف آنها در ارتباط است پیگیری کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزایش اخیر قیمت گوشت گوسفندی را به دلیل خروج دام از کشور دانست که در حال حاضر دام در میادین کشور به شدت کم شده است.

وی گفت: بالا بودن نرخ ارز باعثشده دامداران گوسفند و بره‌های خود را به کشورهای عربی به دلار و دینار بفروشند تا سود بیشتری به دست بیاورند.

خندان رو تصریح کرد: اگر وضع به همین روال پیش رود احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت در کشور وجود دارد.

اینکه موضوع خروج دام از کشور چه به صورت قانونی و یا غیر قانونی نیاز کشور به واردات را تشدید می‌کند بر کسی پوشیده نیست اما به هم ریختن نظم بازار و تحمیل بی‌ثباتی اثرات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

و حال سئوال این است چرا به رغم نیاز وارداتی، صادرات دام آن هم به صورت نارس انجام میشود و چرا قاچاق دام و سایر قاچاقها از سطح کلان گرفته تا در ابعد کوچکتر کنترل نمیشود.