کریمی: هیچ کمبودی در کالاهای اساسی نداریم

احمد کریمی اصفهانی در گفتوگو با فارس، در مورد شایعاتی درباره هجوم خردهفروشان به بازار مواد غذایی و کالاهای ضروری و انبار کردن آن گفت: چنین چیزی وجود ندارد و کلاً مسائل اقتصادی از مسائل علمی و حساس است که هر حرکتی در مورد آن معکوس عمل میکند.

وی با اشاره به حوادثچند ماه اخیر دخالت دولت در بازار سکه و ارز گفت: از وقتی دولت در بازار دخالت کرد، به جای اصلاح، به تخریب بازار انجامید و قیمت سکه و ارز اگر رها بود، به نظرم بهتر از وضعیتی است که الان وجود دارد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار یادآور شد: متاسفانه عده‌ای بدون کارشناسی حرف می‌زنند و تصمیماتی از جانب دولت اعلام می‌کنند که مثلا گفته می‌شود، هر کس هر مقدار سکه بخواهد عرضه می‌کنیم و وقتی دلال‌ها صبح به بانک مراجعه می‌کردند و مشاهده می‌شد که خرید سکه محدودیت دارد، این امر باعثگران شدن قیمت سکه می‌شد و همین طور در مورد بازار ارز این گونه بود.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه این مسائل یعنی احتکار و کم‌فروشی را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم، گفت: معتقدیم چنین چیزی در بازار وجود ندارد و عده‌ای با تبدیل پول خود به سکه و ارز می‌خواهند ارزش پول را حفظ کنند، در حالی که هیچ مشکلی در مورد بازار کالا وجود ندارد.

وی یادآور شد: دولت در هر زمانی مسئول تنظیم بازار است که با واردات به موقع مانع افزایش قیمت کالا برای مصرف کننده شود و همچنین با صادرات به موقع کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی مانع ضرر و زیان تولیدکنندگان داخل گردد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: دولت باید تدبیری بیندیشد که ارز مورد نیاز واردکنندگان را تامین کند و در مورد تنظیم بازار با تدبیر عمل کند.

کریمی اصفهانی در مورد موارد غذایی و کالاهای ضروری مردم در بازار گفت: هیچ کمبودی از نظر مواد غذایی و کالاهای ضروری مردم وجود ندارد، البته ممکن است عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند، ولی دولت با دو اهرم صادرات و واردات باید جلوی سوءاستفاده‌کنندگان را بگیرد.

وی یادآور شد: نظارت دولت در قیمت کالاهای اساسی به گونه‌ای باشد که تنظیم بازار به نحو مؤثر انجام شود.

کریمی اصفهانی در مورد اینکه عده‌ای از عمده‌فروشان به انبار کردن کالاهای اساسی روی آورده‌اند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و در فرهنگ اسلامی و اعتقادات شیعه این گونه است، زمانی که موادی که مورد نیاز و مصرف عامه مردم است، اگر بخواهد کم شود، به جای انبار کردن آن کالا، موظف هستیم این کالاها را از انبار به بازار روانه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد با ضرب و زور مشکلات بازار را حل کند، جواب عکس می‌دهد و کاری از پیش نمی‌رود.

کریمی تاکید کرد: با تصمیمات صحیح و عقلایی هر جا کمبودی وجود دارد، باید به مردم یادآوری کند که مسلمانان هرگز نباید به بهای سود آنی مواد غذایی مورد نیاز مردم را انبار کنند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مورد نوسان نرخ دلار و اثر آن بر قیمت کالاهای اساسی و افزایش کالاهای وارداتی گفت: این استدلال غلط است، چون اگر واردات صورت نگیرد، هم کالای موجود با قیمت فعلی ارز تطبیق داده می‌شود و هم کمبود کالا مشاهده می‌شود، اما باید دولت دقت کند تنظیم بازار به نحو مؤثر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر میزان تقاضا بیش از عرضه باشد، باعثافزایش قیمت می‌شود، اما در حال حاضر تقاضای جامعه هیچ فرقی نکرده و تقاضای عادی در مورد کالاهای اساسی و ضروری مردم وجود دارد و این مسئله به راحتی قابل محاسبه است و موجودی انبار و کالا در کشور و میزان تولید قابل محاسبه است.

کریمی در مورد کالاهای اساسی گفت: اولا هیچ کمبودی به چشم نمی‌خورد و اگر کمبود مصنوعی ایجاد شده دولت موظف است، به عنوان محور تنظیم بازار که در قانون برعهده دولت گذاشته شده، بازار را تنظیم کند و هرگونه کمبود و گرانی در کالاهای اساسی متوجه دولت است.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مورد آثار تحریم گفت: تحریم‌ها اثر دارند، ولی آنچه مسلم است، از اول انقلاب اسلامی مرتب تحریم‌هایی بر ما تحمیل شده و برای حفظ ارزش‌ها موظف هستیم، برخی ازمشکلات را بپذیریم، چون آنها می‌خواهند تحریم‌ها را به شرط اینکه دست از آرمانهای انقلاب برداریم برطرف کنند. در حالی که اگر همه دنیا مقابل ما بایستند، با تبعیت از ولایت فقیه خود را به سلامتی اداره می‌کنیم.

کریمی اصفهانی با اشاره به جنگهای اول اسلام گفت: مسلمانان گاهی روزهای طولانی را با یک خرما سپری می‌کردند، در حالی که ما هم اکنون در وضعیت شعب ابی‌طالب نیستیم، بلکه در وضعیت جنگ بدر و خیبر قرار داریم که حکایت از وضع مناسبتری است.

کریمی یادآور شد: ما نمیگوییم هیچ مشکلی نداریم، اما اگر مسوولان کشور همپای مردم حرکت کنند و دولت وظیفه تنظیم بازار را به موقع انجام دهد، هیچ مشکلی از بابت تحریمها به وجود نمیآید.