به گزارش فارس، با توجه به روند قیمتهایی که در روز شنبه برای معاملات آتی رخ داد و صفهای سنگین خریدی که ایجاد شد،وجه تضمین اولیه پرداختی توسط بسیاری از مشتریان از حد مجاز پایینتر آمد و باعث شد معاملات وارد بازار جبرانی شود.
براساس این گزارش بازار جبرانی روز شنبه ساعت ۶ برگزار شد ولی طی آن نرخ سکه اردیبهشت ماه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تیرماه به ۹۷۰ هزار تومان افزایش یافت اما با وجود این کسی حاضر به فروش نبود.

جالب اینجاست که وقتی روند قیمتی بازار رو به بالا باشد وجه تضمین خریداران به هر میزان که قیمت‌ها افزایش پیدا کند اضافه می‌شود و از فروشنده به همان میزان کسر می‌شود.

این وجه تضمین اولیه در روز شنبه ۷۰۰ هزار تومان بود که با توجه به افزایش قیمت‌های فروش افرادی که فروشنده بودند به هر میزان قیمت‌ها افزایش می‌یافت به ازای آن وجه تضمین اولیه آنها افت می‌کرد.
این مسئله باعثشده بود وجه تضمین آنها از حداقل یعنی ۴۲۰ هزار تومان پایین‌تر بیاید. بنابراین اگر این میزان تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش نیابد بازار جبرانی تشکیل می‌شود و این اتفاق در روز شنبه رخ داد.
در حال حاضر به دلیل افزایش بیش از حد قیمت سکه اردیبهشت ماه در بازار جبرانی شنبه معاملات این قرارداد باطل شد و مجدد در حال حاضر این بازار تشکیل شده است اما هیچ فروشنده‌ای در این بازار وجود ندارد و به کارگزاران اعلام شده معاملات از امروز با ضوابط جدیدی اجرا می‌شود، ولی هیچ ضوابطی به کارگزاران اعلام نشده در حالیکه معاملات بازار جبرانی را شروع کردند.
براساس این گزارش مسئولان بورس کالا در حال حاضر در سازمان بورس جلسه‌ای را به منظور حل این مشکل تشکیل داده‌اند ولی هنوز خبری از تصمیمات جدید وجود نیست.
در حال حاضر بازار جبرانی اردیبهشت ماه در حال برگزاری است، اما هنوز هیچ فروشنده‌ای وجود ندارد و تنها یک نفر آن هم به میزان یک قرارداد اقدام به فروش کرده است.
دلیل این اتفاق که کسی حاضر به فروش به قیمت ۸۹۲ هزار تومان نیست، بالا بودن قیمت سکه در بازار نقدی و رسیدن آن به نهصد هزار تومان است.
براساس این گزارش اگر همچنان فروشندهای در بازار جبرانی وجود نداشته باشد، مشخص نیست وضعیت بازار چه میشود و همه در انتظار تصمیمات جدید مسئولان در جلسهای هستند که در سازمان بورس تشکیل شده است.