سیدمحمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش بهای سبد نفتی اوپک در سال گذشته میلادی، گفت: در سال ۲۰۱۱ میلادی متوسط قیمت سبد نفتی اوپک حدود ۱۰۷.۵ دلار بوده که این نرخ درمقایسه با سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۳۰ دلار افزایش یافته است.
نماینده ایران در هیئت عامل اوپک همچنین در خصوص آخرین وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۲ میلادی، اظهارداشت: پیش بینی ها حاکی از آن است که در سالجاری میلادی تقاضای جهانی نفت حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در سالجاری میلادی متناسب با افزایش تقاضا میزان عرضه نفت هم به همین میزان افزایش می یابد، تصریح کرد: در مجموع برای سال ۲۰۱۲ میلادی یک تعادلی بین عرضه و تقاضای جهانی نفت ایجاد خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه اگر در منطقه اروپا شاهد ادامه روند رکود و بحران اقتصادی باشیم این موضوع قطعا در تقاضای جهانی نفت تاثیر گذار است، بیان کرد: در شرایط فعلی به دلیل وجود بحران اقتصادی، میزان رشد اقتصادی در منطقه اتحادیه اروپا به پایین ترین میزان در سالهای اخیر رسیده است که این موضوع به نوعی تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۱۲ میلادی را تهدید می کند.

خطیبی با یادآوری اینکه در سالجاری میلادی مشکلی برای عرضه نفت وجود ندارد، از مسائل ژئوپولیتیکی به عنوان مهمترین عامل تاثیر گذار در وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت خام یاد کرد و افزود: در سالجاری میزان تولید و صادرات نفت عراق و لیبی هم به عنوان اعضای اوپک با افزایش همراه خواهد بود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ میلادی باید شاهد بازگشت کامل نفت لیبی به بازار جهانی باشیم، تبیین کرد: بر این اساس امسال حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه به ظرفیت نفت صادراتی لیبی افزوده خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای سال ۲۰۱۲ میلادی در مجموع ظرفیت تولید نفت لیبی به ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، تاکید کرد: همچنین عراق هم مدعی است که امسال حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی تولید خواهد کرد.