فارس : قیمتهای جدید بلیت قطار در برخی از مسیرها بسته به نوع و میزان مسیر متفاوت خواهد بود.
عبدالعلی صاحب‌محمدی در این‌باره گفت: ‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قطعاً در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها با بخش خصوصی همکاری‌های لازم را خواهد داشت، بخشی از هزینه‌های شرکت‌های مسافری ریلی، پس از گام دوم هدفمندسازی از این طریق جبران می‌شود.
وی با بیان اینکه راه‌آهن باید در راستای استفاده شرکت‌های خصوصی ریلی اعم از بار و مسافر، از خط‌آهن کشور، از آنها حق دسترسی دریافت کند، ادامه داد: اما شرکت راه‌آهن در بخش مسافری و در راستای حمایت از این بخش ریلی، هیچ مبلغی بابت حق دسترسی از آنها دریافت نمی‌کند.
صاحب‌محمدی یادآور شد: همچنین تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه‌های ریلی، که از شرکت‌های باری دریافت می‌شود، طی چند سال اخیر افزایش چندانی نداشته است.
وی با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد قطارها مشمول افزایش قیمت بلیت نخواهند شد، خاطرنشان کرد: میزان این افزایش نرخ بلیت در مسیر‌های مختلف، متفاوت است. ‌
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت‌های بلیت قطار در برخی از مسیرها بسیار پایین بود، ادامه داد: به عنوان مثال قطار مسافران را در مسیری طولانی با قیمت ۵ هزار ریال جابه‌جا می‌کرد ضمن آنکه در همان مسیر حتی یک بطری آب معدنی به ارزش ۲ هزار ریال ارائه می‌شد بنابراین از نظر اقتصادی جابه‌جایی این چنینی مسافر هیچ منطقی ندارد و تنها در راستای ارائه خدمت به مردم این جابه‌جایی صورت می‌گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از واگذاری شرکت‌های دولتی ریلی به بخش خصوصی، لازم بود که این قیمت‌ها اصلاح شود تا این بخش نیز توجیه اقتصادی مطلوبی برای جابه‌جایی مسافر داشته باشد.

بنابراین گزارش مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چندی پیش نیز در این‌باره گفته بود: ‌افزایش قیمت بلیت قطار در قالب دو سناریو پیشنهادی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد شده است؛ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سناریوهای مختلفی برای واقعی شدن قیمت‌ها درنظر دارد؛ اینکه شرکت‌های خصوصی ریلی مسافری باید طوری تنظیم برنامه داشته باشند که درآمدها و هزینه‌های آنها متناسب باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ دولت زمانی که اجرای قانون هدفمندسازی را اجرا می‌کند بدان معناست که بالاخره قرار نیست یارانه‌ای پرداخت شود زیرا یارانه‌ها را مستقیم به دست مردم می‌رسانیم.
صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه کشش جامعه نیز باید در افزایش قیمت‌ها مدنظر قرار گیرد، گفته بود: بنابراین با رعایت این دو نکته پیشنهاداتی تهیه شده است و در دست بررسی است تا با تمهیداتی که از سوی ستاد هدفمندسازی صورت می‌گیرد، افزایش قیمت عملیاتی و اجرا می‌شود.
بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران زمان افزایش قیمت‌های بلیت قطار و میزان افزایش قیمت‌ها را در زمان مشخصی که تعیین می‌شود، اعلام می‌شود؛ هم‌اکنون تعیین قیمت‌های جدید نهایی شده است، اما زمان و میزان افزایش قیمت را در موعد مقرر اعلام می‌کنیم.
‌صاحب‌محمدی قبلاً در این‌باره ضمن اشاره به تدوین دو پیشنهاد برای افزایش قیمت بلیت قطار و ارائه آن به ستاد هدفمندی یارانه‌ها، گفته بود: افزایش قیمت سوخت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه‌های شرکت‌ها و به دنبال آن قیمت‌های خدمات دارد، که در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بسته‌های پیشنهادی خود دو حالت را درنظر گرفته است.
بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن، در حالت اول پیشنهاد داده‌ایم دولت به بخش ریلی کشور کمک کند تا به مرور و به صورت تدریجی از این مرحله عبور کنیم بدین ترتیب که قسمتی از درآمد بخش خصوصی، از محل تغییر قیمت‌های بلیت و تغیر هزینه‌ جابه‌جایی کالا حاصل شود و در کنار آن ‌دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یارانه و تسهیلاتی را برای بخش خصوصی قائل شود؛ همچنین در گزینه‌ دوم پیشنهاد راه‌آهن این است که جبران هزینه‌های بخش خصوصی و افزایش قیمت سوخت، صرفاً با تغییر متناسب قیمت‌های بلیت، صورت گیرد.
از ابتدای تیرماه سال جاری نیز قیمتهای بلیت قطار به طور متوسط ۱۴ درصد افزایش یافته بودند.