روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

ظاهرا مشتریان خودروهای خارجی به این زودی‌ها شاهد بازگشت آرامش به بازار نخواهند بود، زیرا «دلار» همچنان می‌تازد و قیمت خودروها را بالا می‌برد.
همزمان با افزایش دقیقه به دقیقه نرخ دلار، بازار خودروهای وارداتی نیز واکنشی زودهنگام به این سرکشی‌های دلار نشان داده و قیمت‌ها در آن میلیونی افزایش می‌یابد.

رشد قیمت خودروهای وارداتی به حدی زیاد و سریع شده که به اصطلاح اگر امروز خودرو بخری، بهتر از فردا خواهد بود، چون نه کاهش قیمتی در کار است و نه ثباتی!
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، مادامی‌که دلار کوتاه نیاید و قیمت آن افت نکند، نباید انتظار بازگشت آرامش به بازار وارداتی‌ها و کاهش قیمت آنها را داشت. به هر حال مبنای خرید بیشتر خودروهای خارجی «دلار» است و رشد نرخ این واحد پولی، کم و بیش بر قیمت وارداتی‌ها تاثیر افزایشی می‌گذارد. اگر نگاهی به منحنی قیمت خودروهای وارداتی در طول ۵/۱ ماه گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم همزمان با رشد نرخ «دلار»، خودروها نیز طعم گرانی را چشیده و در مواردی با افزایش قیمت‌هایی نجومی ‌روبه‌رو شده‌اند. البته در کنار رشد نرخ «دلار»، بازار دلالی نیز رونقی اساسی گرفته است، به نحوی که از دلال‌ها به عنوان یکی از عاملین اصلی در ماجرای گرانی خودروهای وارداتی یاد می‌شود.
همچنین بسته شدن سیستم فروش برخی از عرضه کنندگان خودرو و امتناع آنها از عرضه محصولات به بازار، دلیل دیگری در شکل‌گیری این ماجرا به حساب می‌آید.
مجموع این عوامل سبب شده که بازار خودروهای وارداتی پس از آرامشی کوتاه مدت، دوباره توفانی شود و قیمت‌ها در آن، سر به فلک بزند.
در حال حاضر آن طور که از بازار خبر می‌رسد، برخی خودروها تا مرز ۲۳ میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشته‌اند و در این بین می‌توان به تویوتا پرادوی ۲۰۱۲ فول آپشن اشاره کرد. این خودرو هم اکنون ۱۴۳ میلیون تومان قیمت داشته و به نوعی حکم «طلا» را در بازار خودرو دارد. بازار البته یک خودرو ۱۴۳ میلیون تومانی دیگر نیز به خود می‌بیند و آن تویوتا لندکروز است. این محصول شاسی بلند نیز در جریان افزایش نرخ ارز، گرانی را تجربه کرد؛ به نحوی که قیمت آن نزدیک به ۱۳ میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته بالا رفته است.
این موضوع البته فقط مختص پرادو و لندکروز نبوده و آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، در ۵/۱ ماه گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شده اند.
در این بین، لکسوس RX که اوایل رکورد زد و به یکباره ۹ میلیون تومان گران شد، طی هفته جاری نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول با توجه به رشد قیمت دو میلیون تومانی خود، هم اکنون ۱۶۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به جز این سه مدل شاسی بلند، برخی از سواری‌های تویوتا نیز افزایش قیمت را به خود می‌بینند که در این میان، مدل «اوریون» رکورددار به حساب می‌آید، زیرا نزدیک به ۱۲ میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته رشد قیمت داشته است. این محصول؛ هم اکنون ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد.
کرولای GLI و کمری GLX نیز که معمولا قیمت ثابتی طی ماه‌های گذشته داشته اند، رشد قیمت را تجربه کرده اند. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر کرولا ۵۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از جهش میلیونی قیمت آن در جریان گرانی نرخ ارز حکایت می‌کند.

کمری نیز که بیش از یک میلیون تومان گران شده، هم اکنون قیمتی برابر با ۶۲ میلیون تومان دارد. رشد قیمت محصولات تویوتا، دامان یاریس را نیز گرفته، به نحوی که این محصول حدود ۵/۲ میلیون تومان گرانی را به خود دیده‌ است.
در حال حاضر یاریس صندوقدار اتومات ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
اما محصولات هیوندایی نیز طی ۵/۱ ماه گذشته با رشد قیمت مواجه شدند، به نحوی که افزایش قیمت‌هایی چند میلیون تومانی در بین آنها به چشم می‌آید.
در این بین، مدل IX۵۵ رکورددار گرانی بوده و حدود ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این محصول شاسی بلند، هم اکنون ۹۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و با این حساب ظاهرا چیزی نمانده تا قیمت آن به ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

همچنین به گفته فعالان بازار، سوناتای ۲۰۱۲ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۷۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از گرانی پنج میلیون تومانی آن حکایت می‌کند.
دیگر هیوندایی معروف بازار یعنی آزرا نیز پنج میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته گران شده و هم اکنون ۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
جنسیس نیز که سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از بازار هیوندایی IX۳۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هم اکنون ۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رود.

همچنین هیوندایی i۳۰ اتومات که مدتی با افت قیمت روبه‌رو بود، رشدی یک میلیون تومانی را به خود دیده و هم اکنون ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل i۲۰ هیوندایی هم که دو میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده، هم اکنون ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
فعالان بازار همچنین به رشد قیمت برخی مدلهای کیا نیز اشاره کرده و عنوان میکنند که مدل موهاوی شش میلیون تومان گران شده است. به گفته آنها، موهاوی هم اکنون ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروهای کیا، اسپورتیج نیز از افزایش قیمت در امان نمانده ، به نحوی که قیمت آن با جهشی دو میلیونی به ۸۱ میلیون تومان رسیده است. سورنتو نیز که سه میلیون تومان گرانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد.