به گزارش فارس، گرچه با توجه به آغاز روند کاهشی قیمت سکه از روز گذشته که به دلیل موافقت رئیس جمهور با مصوبه افزایش نرخ سود بانکی اتفاق افتاد، اما بورس کالا به دلیل افزایش بیش از حد قیمت سکه طی هفته جاری از روز چهارشنبه اجازه خرید آتی جدید به مشتریان نمیدهد.

بر این اساس، تنها افرادی که وجه تضمین اولیه آنها به زیر حد معمول رسیده و یا مشتریانی که قراردادهای خود را در قیمت‌های بالا فروخته‌اند، می‌توانند اقدام به خرید کنند.

براساس این گزارش این اقدام روز گذشته توسط ناظر تالار اعلام شد و تا زمانی که مجدد ابطال آن را اعلام کند، این وضعیت ادامه دارد، همچنین این تصمیمات احتمالا در جلسه‌ای که روز دوشنبه مسئولان بورس کالا با سازمان بورس داشتند، اتخاذ شده و دلیل آن نیز جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت توسط برخی از افرادی که اقدام به خرید می‌کنند انجام شده است.

همچنین تصمیم دیگری که از امروز در بازار آتی اعمال می‌شود، مربوط به وجه تضمین اولیه است، این مبلغ بیش از این بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان متغیر بود که از امروز تسویه قراردادها براساس وجه تضمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود، این خبر دیروز اعلام شد و قرار است تسویه معاملات امروز بر این اساس انجام شود.

البته ابتدا اعلام کردند، افرادی که پس از تسویه امروز وجه تضمین آنها کم باشد، تا شنبه ساعت ۵ بعدازظهر مهلت دارند این میزان را افزایش و قراردادهای خود را ببندند در غیر این صورت ضرر آنها از وجه تضمین اولیه کمتر می‌شود، ولی این مسئله حدود ساعت ۱۱.۵ با اعلام پیام جدید ناظر تغییر کرد و اعلام شد.

مشتریان یعنی هم خریداران و هم فروشندگان مهلت دارند تا ساعت ۱۳ امروز وجه تضمین خود را به رقم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهند.

در غیر این صورت متضرر شده و احتمالا وارد بازار جبرانی میشوند.