محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره جزئیات برنامه جدید دولت برای واگذاری شرکتهای توزیع برق سراسر کشور، گفت: برای سالجاری واگذاری ۲۰ شرکت توزیع برق استانی در دستور کار وزارت نیرو قرار داشت.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه بر این اساس واگذاری ۱۱ شرکت توزیع برق استانی در اولویت قرار دارند، تصریح کرد: هم اکنون مقدمات واگذاری این شرکتهای برقی به بخش غیر دولتی فراهم شده است.

این مقام مسئول در خصوص زیان بودن شرکت‌های توزیع برق و عدم تمایل بخش خصوصی برای خرید سهام این شرکتها، توضیح داد: اخیرا با موافقت هیات دولت مقرر شده است که زیان شرکتهای توزیع برق به توانیر منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس شرکتهای توزیع نیروی بدون زیانی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، بیان کرد: در حال حاضر مراحل نهایی واگذاری شرکتهای توزیع نیرو در حال انجام است.

این در حالی است که کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل ۴۴ مجلس اخیرا با انتشار گزارشی ۸ چالش اساسی پیش روی واگذاری سهام شرکتهای برق را تشریح کرده است.

بر این اساس نهایی نشدن نحوه ثبت سوخت به نرخ آزاد در نیروگاهها، وجود طرحهای توسعه‌ای در برخی از نیروگاهها و عدم تمایل متقاضیان و خریداران برای انجام طرحهای توسعه ای، مشکلات نقدینگی صنعت برق و افزایش مطالبات پیمانکاران و در نتیجه بروز مشکلاتی در روند اجرایی نیروگاهها از مهمترین این مشکلات است.

وزارت نیرو هم مشکلات اساسی شرکتهای توزیع نیروی برق برای واگذاری را نامشخص بودن نحوه تضمین پرداخت مابه التفاوت نرخ برق از سوی دولت به شرکتهای توزیع تا زمان آزاد سازی کامل نرخ برق، عدم فعال شدن بخش رگولاتوری صنعت برق در ارتباط با فعالیتهای شرکتهای توزیع توسط بخش خصوصی، نامشخص بودن نحوه توسعه شبکه در شرکتهای توزیع و شهرها پس از واگذاری به بخش خصوصی، لزوم اصلاح اساسنامه و مقررات حاکم بر این شرکتها به منظور فراهم آوردن امکان اداره آنها توسط بخش خصوصی و مشکلات نقدینگی و مطالبات پیمانکاران و بروز مشکلاتی در روند اجرایی شرکتها اعلام کرده است.

در همین حال محمد بهزاد پیشتر با بیان اینکه از ابتدای واگذاری نیروگاهها تاکنون ۴۵ نیروگاه که حدود ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاههای دولتی بوده آماده واگذاری شده است به مهر گفته بود: در حال حاضر ۱۵ نیروگاه خلیج فارس، آبادان، بیستون، دماوند، فارس، خوی، تبریز، طوس، مشهد، بینالود، قم، گیلان، شهید منتظری، منتظرقائم و لوشان در مجموع با ظرفیت تولید ۱۲.۳ هزارمگاوات برق واگذار و یا آماده واگذاری است.

علی ذبیحی قائم مقام وزیر نیرو هم اخیرا از تلاش برای رفع موانع واگذاری ۲۰ شرکت توزیع نیروی برق خبر داد و به مهر گفته است: براساس برنامه ریزیها، تا پایان سالجاری ۲۵ نیروگاه باید به بخش خصوصی واگذار شود.