به گزارش خراسان در حالي که شرکت گاز مدعي است افزايش بها در تعرفه هاي گاز مصرفي وجود ندارد اما برخي مشترکان گاز خانگي در مشهد از افزايش بهاي گاز مصرفي خود نسبت به دوره هاي قبل که بعضا ۳ تا ۴ برابر است، ابراز نگراني کردند، البته مشترکان با توجه به خارج شدن مشهد از منطقه سرد ۳ و قرار گرفتن در اقليم شهري سرد ۲ استنباط مي کردند قيمت گاز در مشهد ارزان تر مي شود و پرداخت قبوض گاز برايشان سهل تر خواهد شد. ناگفته نماند با تعيين اقليم جديد تعدادي از قبوض بستانکار و در قبض قبلي محاسبه شد و تعديل قيمت ها در قبوض صادر شده از سوي شرکت گاز اعمال شد.به رغم اين مسائل تعدادي از مشترکان گاز خانگي، از افزايش هزينه گاز مصرفي خود نسبت به دوره قبلي خبر مي دهند.يک مشترک گاز خانگي گفت: در تاريخ هفتم آذرماه کنتور گازما عدد ۶۴۱۳ را نشان مي داد که توسط کنتورخوان قرائت شد و قبض گاز من مبلغ ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود ولي در تاريخ ۱۳ دي ماه کنتور گاز عدد ۷۲۶۶ بود که مبلغ قبض گاز من به ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان افزايش يافت. اين در حالي است که شرکت گاز مدعي است اقليم شهر مشهد از سرد ۳ به اقليم سرد ۲ تغيير پيدا کرده است. يک مشترک ديگر هم در تماس با خراسان ضمن انتقاد از افزايش مبلغ قبض گاز جديد گفت: خانواده ۳ نفري من حدود ۱۴۰ هزار تومان يارانه مي گيرد وقتي قبوض گاز، برق و آب را جمع مي کنم، از مبلغ فراتر مي رود.

وی مدعی است دو بخاری بیشتر ندارد و متعادل هم مصرف می کند ولی با این حال در فهرست مشترکان پرمصرف قرار گرفته است. وی که راننده تاکسی است افزود: قبوض بالای گاز حلاوت هدفمندی یارانه ها را کم کم از بین می برد. یک شهروند ساکن در منطقه آزاد شهر مشهد هم گفت: در قبوض گاز صادر شده اخیر برخی از مشترکان شهری و روستایی، قیمت هایی درج شده که بیش از حد متعارف است و پرداخت یک جای قبض برایشان امکان پذیر نیست.

مرادی افزود: در روزهای سرد سال قیمت برخی قبوض گاز جهش قابل توجهی در برخی مناطق داشته و این امر برخی از مشترکان را در شوک فرو برده است.

وی اضافه کرد: خیلی از مشترکان توان پرداخت این قبض ها را حتی با دریافت یارانه ها ندارند. یک مشترک دیگر که در خیابان اندیشه قاسم آباد ساکن است گفت: قبض گاز مصرفی من در یک ماه معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان بود ولی ناگهان در مدت ۲ ماه قبض گاز به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافت. اخوان افزود: این در حالی است که هیچ وسیله گازسوز جدیدی اضافه نکرده و الگوی مصرف را هم رعایت کرده ام.

وی افزود: شرکت گاز در قبوض اخیر جدول تعرفه ها را از پشت قبض ها حذف کرده است.

سرمای زود هنگام عامل افزایش بهای مصرف گاز

مسئول حسابداری واحدهای خانگی شرکت ملی گاز خراسان رضوی گفت: شرکت ملی گاز کشور با این که فشار زیادی را در کنتور خوانی و کنترل فهرست مشترکان متقبل می شود، دوره صدور قبوض را تغییر داده است، قبلا قبوض گاز ۴۵ روزه محاسبه می شد ولی به دلیل این که مبلغ قبوض مشترکان کمتر شود الان محاسبه ها ۳۶ روزه انجام می شود. سید قاسم امیری افزود: تعرفه های بهای گاز مشترکان در ۷ ماه اول سال با ۵ ماه آخر سال متفاوت است. در ۷ ماه اول سال گاز مصرفی با نرخ تابستان که بالاتر از زمستان است محاسبه می شود. وی متذکر شد: امسال سرمای زود هنگام باعثشد مشترکان زودتر بخاری های خود را نصب و مصرف گاز را آغاز کنند. این در حالی بود که مصرف گاز با تعرفه تابستانی محاسبه شد و مشترکان نگران شده اند که تعرفه های گاز افزایش پیدا کرده است. وی یادآور شد: در فصل زمستان مشترکان مجاز هستند تا ۲۵۰ مترمکعب گاز مصرف کنند که هر مترمکعب ۳۰ تومان محاسبه خواهد شد ولی در فصل تابستان و ۷ ماه اول سال مشترکان اگر بالای ۴۵ مترمکعب گاز در ماه مصرف کنند متری ۷۰ تومان محاسبه می شود. به گفته وی امسال بیشتر مشترکان از مهرماه وسایل گرمایشی گازسوز خود را روشن کردند. خیلی از مشترکان از این امر غافل بودند که گاز مصرفی آن ها با تعرفه ۷۰ تومان محاسبه خواهد شد و بالا بودن مبالغ قبوض گاز برخی از مشترکان ناشی از این امر است. مهندس امیری در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: عمده افراد مراجعه کننده به شرکت گاز که معترض به مبلغ قبضشان هستند به علت سرمای زودرس از مهرماه از وسایل گرمایشی استفاده کردند و گاز مصرفی آنان با تعرفه ۷ ماه اول سال محاسبه شده است. وی گفت: اوج مصرف گاز در فصل زمستان است که هر متر مکعب از ۳۰ تومان تا ۳۵۰ تومان بسته به میزان مصرف مشترک محاسبه می شود.

وی افزود: تعداد روزهای محاسبه شده در قبوض برخی از مشترکان متفاوت است. تعرفه یک مشترک ۳۶ روزه حساب شده و برای برخی از مشترکان ۳۸ روزه. بنابراین سیستم رایانه نرخ مصرفی گاز مشترکان را با میانگین حساب می کند و طبیعی است همین ۲ روز میانگین مصرف را کاهش یا افزایش دهد و امکان دارد یک مشترک را به پله بالاتر برده و نرخ گاز مصرفی آن متفاوت باشد. وی تاکید کرد: امکان ندارد به عنوان مثال دو مشترک در یک دوره ۵۰۰ متر مکعب گاز مصرف کنند ولی قبوض گاز آن ها با هم متفاوت باشد. وی با بیان این که مدیریت مصرف گاز در خانواده خیلی اهمیت دارد، گفت: ۸۰ درصد انرژی گرمایی از دریچه های کولر منزل خارج می شود. باید علاوه بر بستن دریچه کولر پلاستیک هم زده شود.

مشترکان قبض گاز خود را به موقع پرداخت کنند

وی در پاسخ به این سوال که اگر مشترکی در فصل زمستان نتواند قبض خود را به موقع پرداخت کند، تکلیف چیست افزود: گاز مشترک قطع خواهد شد. نفتی مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان نیز در این باره گفت: درصد پرداخت نکردن قبض گاز مشترکان خانگی نسبت به دیگر مشترکان اعم از تجاری و… خیلی پایین است ولی برای این که دولت بتواند یارانه سرپرستان خانوار را زودتر پرداخت کند، ما هم ناچاریم مبلغ قبوض گاز مشترکان را به موقع به حساب خزانه دولت واریز کنیم.

وي عنوان کرد: مسئول يک جايگاه سي ان جي به علت پرداخت نکردن قبض گاز مصرفي به حکم قاضي پرونده به يک سال حبس محکوم شده است.نفتي به تفاوت اقليم ها اشاره کرد و افزود: تفاوت ۵۰ متر مکعبي در اقليم سرد ۳ شهري با ۲ شهري وجود دارد که ۵۰ متر مکعب در هر پله (دامنه مصرف) محاسبه مي شود.وي گفت: بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در مشهد ۲۲ هزار نفر اقدام به تفکيک کنتور گاز خود کرده اند.وي با اشاره به اين که فرهنگ صرفه جويي هنوز در جامعه نهادينه نشده است، عنوان کرد، بايد با دماسنج دماي منزل را در زمستان بين ۱۸ تا ۲۱ درجه حفظ کرد.