به گزارش افکار نیوز، ابوالحسن خلیلی درگفتگو با مهر از صدور بخشنامه جدیدی به واحدهای تولیدی مبنی بر عدم فروش روغن نباتی تولیدی به بنکداران خبر داد و گفت: مطابق این بخشنامه حتی المقدور کالاهای تولیدی از سوی کارخانجات روغن نباتی باید به شرکتهای پخش ارائه شده و از عرضه غیر مستقیم آن و فروش به بنکداران خودداری شود، چرا که بخشی از افزایش روانی قیمتها که به صورت غیر مجاز و بر اثر نرخ ارز در بازار صورت گرفته، در بخش بنکداری اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی افزود: بر اساس تصمیمات صورت گرفته، هیچ گونه افزایش قیمت تا پایان سال پذیرفته شده نیست و تولید به صورت کامل صورت می گیرد و توزیع می شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است افزایش قیمتی صورت گیرد حتما باید با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در سال ۹۱ صورت گیرد اما باز هم باید دید که چه شرایطی بر بازار حاکم خواهد بود.

خلیلی در خصوص موجودی روغن نباتی کشور تاکید کرد: موجودی روغن نباتی هم اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد و برای میزانی که باید به صورت ماهیانه تولید شود تامین مواد اولیه و روغن خام صورت گرفته و تا پایان سال مشکلی در روند تامین و توزیع این کالا نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص برخی افزایشهای قیمت در سطح خرده فروشی و بنکداری خاطر نشان کرد: قیمت روغن نباتی برای مصرف کننده بر روی بسته بندی آن درج شده که مطابق با نرخ مصوب است بنابراین مردم باید به فروشندگان معادل قیمت درج شده بر روی بسته بندی را بپردازند که هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است بلکه ممکن است در بازار به دلیل اثرات روانی افزایش نرخ ارز و سکه که با تدابیر دولت مدیریت شده افزایش قیمت خودسرانه صورت گرفته باشد.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ادامه داد: در فاز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز تغییرات عمده ای در قیمت روغن نباتی صورت نگرفت بلکه عمده تاثیرات قیمتی این محصول متاثر از قیمت جهانی روغن خام و هزینه واردات است که بر همین اساس سه ماهه انتهای سال ۸۹ تا اردیبهشت سال ۹۰ نیز که ماههای ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود افزایش قیمتی صورت نگرفت بلکه در اردیبهشت ماه به دلیل افزایش قیمت جهانی روغن خام نرخ روغن نباتی ۹ تا ۱۵ درصد افزایش یافت.

خلیلی گفت: مجدد در مرداد و شهریور ماه سال ۹۰ به دلیل کاهش قیمت روغن خام در بازارهای جهانی انجمن روغن نباتی کاهش ۶ درصدی قیمت را به واحدهای تولیدی الزام کرد که البته در دی ماه مجدد به دلیل افزایش قیمت روغن خام ۶ درصد کاهشی که در مهرماه اتفاق افتاده بود به قیمت روغن نباتی اضافه شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همان طور که مشاهده می شود افزایش قیمت روغن تابع بالا رفتن نرخ جهانی روغن خام است و با آن نوسانات مدیریت می شود.