به گزارش مهر، ارائه لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور توسط رئیس جمهور به مجلس در روز گذشته از مهمترین اخبار اقتصادی هفته جاری است.

لایحه بودجه ۹۱

محمود احمدی نژاد در زمان ارائه لایحه بودجه ۹۱ به مجلس ویژگی‌های لایحه را تشریح کرد و گفت: حجم کل این بودجه حدود ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن به بودجه شرکتهای دولتی اختصاص دارد. رشد اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال ۹۱ نسبت به سال جاری، ۳۹.۴ درصد است.

رئیس جمهور محور اصلی لایحه بودجه ۹۱ را رسیدن به رشد ۸ درصد دانست و کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش فاصله طبقاتی و رشد عدالت را از سایر محورهای این بودجه خواند و ابراز امیدواری کرد در پایان سال ۹۱ ضریب جینی به کمتر از ۰.۳۷ کاهش پیدا کند.

وی همچنین ادامه اجرای طرح مسکن مهر، یارانه های نقدی و حمایت از سرمایه گذاری ها از دیگر رویکردهای لایحه بودجه ۹۱ نام برد.

آغاز اجرای ارز تک نرخی

آغاز اجرای ارز تک نرخی با دلار ۱۲۲۶ تومان در بازار ارز از مهمترین اتفاقات هفته جاری در اقتصادی کشورمان است، با اجرای این برنامه خرید و فروش ارز با سایر نرخ ها ممنوع شد.

براین اساس نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان ارزی وارد عمل شد و تعدادی از دلالان بازار ارز را دستگیر کرد. پلیس آگاهی تهران بزرگ روز سه شنبه هفته جاری در یک عملیات ضربتی در خیابان فردوسی، تعدادی از دلالان ارزی فعال در این خیابان را دستگیر کرد.

انتشار اطلاعیه مشترک

در این هفته شورای هماهنگی بانکهای دولتی و شورای عالی کانون بانکهای خصوصی، در پی ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی نظام بانکی کشور در خصوص نرخ سود سپرده های بانکها اطلاعیه ای مشترک منتشر کردند.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور فراهم آوردن امکانات مطلوب تر برای سرمایه گذاری و سپرده گذاری هموطنان عزیز در نظام بانکی کشور کلیه بانک های دولتی و خصوصی برای تقویت ارزش پول ملی و بازار پول، نرخ سود علی الحساب انواع سپرده های بانکی را از ۷ درصد برای سپرده های کوتاه مدت روزشمار تا ۲۰ درصد برای سپرده های مدت دار ۵ ساله اعلام کردند.

براساس تصمیمات بانکها، نرخ سود سپرده سه ماهه ۱۰ درصد، ۶ ماهه ۱۲ درصد، ۹ ماهه ۱۵ درصد، یکساله ۱۷ درصد اعلام شده است، ضمن اینکه نرخ سود سپرده روزشمار ۷ درصد و نرخ سود سپرده بیش از یکسال تا پنج سال بین ۱۷ تا ۲۰ درصد تعیین شده است.

نرخ سود سپرده‌ها

در سه شنبه هفته جاری شورای پول و اعتبار با تشکیل جلسه، مصوبه مشترک شورای هماهنگی بانکهای دولتی و کانون بانکهای خصوصی را مورد بررسی قرار داد.

هادی قوامی عضور شورای پول و اعتبار در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بر اساس مصوبه شورا بانک ها ملزم هستند که بسته بانک مرکزی را بند به بند اجرایی نمایند به عبارت دیگر شورا بر اجرای دقیق نرخ سود تسهیلات، سپرده ها و اوراق مشارکت که در آن اعلام شده است تأکید کرده است.

وی افزود: شورای پول و اعتبار در نظر دارد با تأکید بر بسته سیاستی - نظارتی بر اساس مصوبه امروز، یک فضای رقابتی در نظام بانکی کشور ایجاد شود. بر اساس مصوبه امروز بانک ها ملزم هستند نرخ سود سپرده های خود را خود بر اساس هزینه ها، شاخص ها و وضعیت مالی خود محاسبه کنند.

ادامه پیش فروش سکه

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد: مرحله جدید پیش فروش سکه تمام بهار آزادی که از سوم بهمن در شعب بانک ملی سراسر کشور آغاز شده است، در هفته دوم نیز بدون تغییر قیمت ادامه دارد.

عباس کمره ای گفت: براساس دستورالعمل جدید قیمت پیش فروش سکه تمام بهار آزادی آغاز هر هفته به بانک ملی اعلام می شود اما تصمیم بر این شده است این هفته نیز با نرخ هفته قبل سکه پیش فروش شود. در دور جدید سکه بهار آزادی متناسب با زمان تحویل با دو نرخ اعلامی بانک مرکزی پیش فروش می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: چنانچه متقاضیان بخواهند شش ماه بعد سکه های پیش خرید شده را دریافت کنند قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی برای آنان ۵ میلیون ۹۸۹ هزار ریال در نظر گرفته شده و اگر زمان تحویل را چهار ماه پس از پیش خرید انتخاب کنند برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۶ میلیون ۲۷۴ هزار ریال از آنان دریافت می شود.

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای کارگران

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه تعاون از آماده شدن ساز و کار واگذاری ۲۵ هزار کارت اعتباری خرید کارگری و دستور رئیس جمهور در این باره خبر داد.

ماشاء الله عظیمی در خصوص جدیدترین اقدامات صورت گرفته برای واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری خرید کارگران تا پایان سال جاری که قرار است ۲۵ درصد آن از طریق بانک توسعه تعاون و مابقی نیز از سوی بانک های قرض الحسنه و رفاه کارگران انجام شود، گفت: ۲۵ هزار کارت اعتباری خرید کارگران از سوی بانک توسعه تعاون پیش بینی و واگذار خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از بانک های حاضر در مرحله اول واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری خرید کارگران، بانک تخصصی بخش تعاون است که به صورت داوطلبانه وارد این طرح شده است.

اعلام جزئیات اکتشافات جدید نفتی در دهه فجر

همزمان با شکسته شدن تعلیق چهار ساله برگزاری مناقصات کشف نفت و گاز در ایران، وزارت نفت در ایام دهه فجر جزئیاتی از اکتشافات جدید نفت و گاز در ایران را به طور رسمی اعلام می کند.

در حال حاضر بر خلاف برخی از کشورهای عضو اوپک، ضریب اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران به ۸۰ درصد رسیده است به طوری‌که در شرایط فعلی با حفر هر پنج حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه چاه به ذخایر نفت و گاز می رسد.

ایران با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل برداشت و بیش از ۳۳.۱ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است که مطابق با برآوردهای انجام گرفته و با احتساب روند فعلی برداشت و بدون انجام اکتشافات جدید پیش‌بینی می‌شود کشور حداقل تا ۸۰ سال آینده نفت و حداقل تا ۱۵۰ سال دیگر گاز طبیعی برای تولید و صادرات در اختیار داشته باشد.

ناگفته‌هایی از فرود تاریخی بدون چرخ

کاپیتان حسن قاسمی معاون عملیات پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به بیان ناگفته‌هایی از فرود بدون چرخ هواپیمای ۷۲۷ ایران ایر پرداخت و گفت: تلاش‌های کاپیتان شهبازی(خلبان) در این باره قابل تقدیر است اما قهرمان اصلی داستان، شخص دیگری(معلم خلبان) است.

وی گفت: اتفاقی که برای هواپیمای ۷۲۷ افتاد برای یک شرکت هواپیمایی موضوع مهم و پیچیده ای نیست. ما در آموزش‌هایی که سالی دوبار در سیمیلاتورها می بینیم تمام مواردی که احتمال دارد در یک هواپیما اتفاق بیافتد را تمرین می کنیم و هر خلبانی قبل از پرواز تمام موارد و کتابهای هواپیما را مطالعه می کند و با آمادگی کامل به پرواز می رود و این موارد الان که هواپیماهای ما نو نیست و سالیان زیادی از عمر آنها گذشته است، بیشتر از سوی خلبانها رعایت می شود.

ضمن آنکه سال گذشته در اصفهان هم این اتفاق ۲ بار افتاد که چرخ جلو ۲ هواپیما پس از فرود در فرودگاه اصفهان دچار مشکل شد و خلبان با مهارت خود هواپیما را به سلامت فرود آورد اما هواپیمای ۷۲۷ سوژه تبلیغات شد و ما نیز زیاد مانع این کار نشدیم، البته نخستین بار تبلیغ فرود بدون چرخ این هواپیما از سوی رسانه های خارجی مطرح شد و پس از آن سایتها و خبرگزاری های داخلی و رادیو و تلویزیون نسبت به این امر حساسیت نشان دادند.

در مجموع فرود این هواپیما برای ما که در صنعت هواپیمایی کار می کنیم، کار خارق العاده ای نبود و کار روتینی است که اگر اتفاقی افتاد آن را جمع کنیم به خصوص چرخ جلو، زیرا چرخ جلوی هواپیما اگر باز نشود به مراتب راحت تر از زمانی است که چرخ عقب باز نشود به دلیل اینکه اگر چرخ عقب باز نشود هواپیما کج روی باند می نشیند و بال به زمین گیر می کند، حتما هم باید خلبان در ابتدا سوخت را در آسمان کم کند که جمع کردن هواپیما در این شرایط مهارت خاص خود را می خواهد اما چرخ جلو به مراتب برای هرخلبانی راحت تر است.

در این پرواز کاپیتان عقدایی سمت راست خلبان شهبازی نشسته بود و زمانی که به بنده اطلاع دادند که کاپیتان عقدایی در پرواز حضور دارد، خیالم راحت شد که معلم خلبان در پرواز است.