به گزارش افکارنیوز به نقل از آفتاب سید محمدرضا رضازاده در پاسخ به سوال مبنی بر میزان فروش اوراق مشارکت نیروگاههای برق آبی در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه در اقدام مناسب بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار در افزایش نرخ سود اوراق مشارکت اقبال مناسبی از سوی مردم برای اوراق مشارکت را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در دور جدید فروش اوراق مشارکت نیروگاه‌های برق آبی که از ۱۰ دی ماه سال جاری با میزان ۲۷۰ میلیارد تومان آغاز و مهلت آن تا اول اسفند بود، تنها ۷۰ میلیارد تومان به فروش رفته است.

رضازاده اظهار امیدواری کرد که با اعلام نرخ جدید برای فروش اوراق مشارکت مردم استقبال خوبی از اوراق مشارکت نیروگاه‌های برق آبی از خود نشان دهند.

رضازاده ادامه داد: برای افزایش نرخ سود اوراق مشارکت نیروگاه‌های برق آبی بر اساس نرخ جدید به عنوان ناشر از بانک مرکزی تقاضا کرده‌ایم، اما به هر حال باید بانک مرکزی در این خصوص تصمیم گیری آن را عملیاتی کند

*ورود هزار مگاواتی انرژی برق آبی تا تابستان

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر وارد مدار شدن انرژی نیروگاه‌های برق آبی تا تابستان سال آینده گفت: با روندی که در نصب تجهیزات نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه وجود دارد، امید است تا دو واحد ۲۵۰ مگاواتی آن تا تابستان سال آینده وارد مدار شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مرحله دوم آبگیری سد گتوند روز جمعه گذشته، آغاز شده است امید است دو واحد ۲۵۰ مگاواتی آن نیز تا تابستان سال آینده وارد مدار شود.

*بدهی ۴۰۰ میلیارد دلاری صفر شد

رضازاده گفت: با تهاتری که صورت گرفت، خوشبختانه بدهی به پیمانکاران اصلی و بزرگ مثل «سپا سد» که در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود صفر شد و توانستیم مشکل اعتباری خود را حل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اضافه شدن ردیف مربوط به سدها و نیروگاه‌های برق آبی در بودجه، بسیاری از مشکلات ما برطرف می شود و به نوعی می‌توان گفت که درخواست‌های ما از دولت با اضافه شدن این ردیف بودجه برآورده شده است.

*بزرگان صنعت سد سازی جهان به ایران می‌آیند
رضازاده گفت: از روز سه شنبه هفدهم بهمن ماه بزرگان صنعت سد سازی و نیروگاه های برق آبی از ۲۷ کشور جهان جهت برپایی اولین کنفرانس بین المللی سد و نیروگاه های آبی به ایران می آیند.

رئیس اولین کنفرانس بین المللی و سومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه های برق آبی ایران ضمن تشریح آخرین اقدامات برپایی این کنفرانس به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای علمی کشور در سال جهاد اقتصادی گفت: این کنفرانس شرایطی را ایجاد کرده تا علاوه بر محققان و پژوهشگران دانشگاهی که بطور حرفه ای به ثبت تحقیقات می پردازند، کارشناسان بخش صنعت نیز تجربیات ویژه خود را مستند نمایند.

وی افزود: هم اکنون می توان اعلام کرد که این کنفرانس در یکی از بزرگترین ماموریت های خود که مستندسازی و تبدیل دانش های ضمنی به دانش های عینی است، عملکرد چشمگیری داشته است.

*ارائه بیش از ۱۰۰۰ مقاله به کنفرانس
رضازاده افزود: تعداد کل مقالات دریافتی به حدود ۱۶۰۰ مقاله می رسد که پس از بررسی های علمی حدود ۸۳۷ مقاله به چاپ رسیده است.

رئیس کنفرانس سد و نیروگاه های برق آبی ایران ادامه داد: در بخش ملی از ۲۸ استان کشور و در بخش بین الملل نیز ۲۰۰ مقاله از ۲۷ کشور نظیر سوئیس، نروژ، دانمارک، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن، انگلیس و تعدادی از کشورهای همسایه دریافت شده که نشان می دهد این کنفرانس توانسته در سطح بین المللی به خوبی اطلاع رسانی نماید.

مهندس رضازاده افزود: در این کنفرانس دکتر عبدالمالک رئیس انجمن بین المللی برق آبی، دکتر مارتین ویلند رئیس کمیته بین المللی سدهای بزرگ، دکتر پیر تورنیر نماینده کشور کانادا در کمیته بین المللی سدهای بزرگ، دانیل پیتر لاکس استاد برجسته مدیریت مهندسی، مهندسی محیط زیست و سیستمهای منابع آب دانشگاه کورنل آمریکا، سروش سروشیان استاد برجسته و مدیر مرکز علوم جو شناسی و سنجش از دور دانشکده فنی مهندسی هنری ساموئلی دانشگاه کالیفرنیا، ایلکو فان بیک استاد مدیریت یکپارچه منابع آب در دانشگاه ونت هلند، آنتوان اشلایس استاد هیدرولیک و تجزبه و تحلیل سازه های هیدرولیکی، رئیس کمیته سد و حفاظت سیلاب سوئیس، سعید صدری استاد مدیریت ساخت در دانشکده مهندسی عمران و انستیتو تکنولوژی جورجیا و … حضور دارند.

بنابر اظهار رئیس کنفرانس، طی روزهای برگزاری، علاوه بر برگزاری ۳۰ نشست علمی، موضوعات مختلف در زمینه سد و نیروگاه های آبی مورد بحثقرار می گیرد که از جمله این موضوعات می توان به مباحثی نظیر هیدرولوژی و برنامه ریزی منابع آب، محیط زیست و مکانیسم توسعه پاک، ژئوتکنیک، زمین شناسی و مکانیک سنگ، مباحثتجهیزات مکانیکی، الکتریکی و هیدرومکانیکی، مدیریت پروژه، سدهای خاکی و بتنی و دیگر موضوعاتی از این دست در این نشست های علمی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

*برپایی ۳۶ کارگاه آموزشی تخصصی
این مسئول با اعلام برگزاری ۳۶ کارگاه بین المللی و داخلی در این کنفرانس، خاطرنشان ساخت: با توجه به وسعت مطالب و مسایل مهم و چالش برانگیز روز در صنعت برق آبی؛ طیف گسترده ای از کارگاه های بین المللی با حضور خبرگان جهانی این عرصه، در این کنفرانس برنامه ریزی شده که در قالب ۱۸ کارگاه آموزشی بین المللی و ۱۸ کارگاه آموزشی ملی در روز های ۱۷و ۱۸ بهمن ماه برپا می شود.

به گزارش فارس،رضازاده اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کارگاه های آموزشی- تخصصی، گام موثری در راستای انتقال دانش و تکنولوژی همچنین بهبود کمی و کیفی مطالعه و اجرای سد و نیروگاه های برق آبی و علاوه بر آن صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان به دیگر کشورها داشته باشد.