علل گریز پول از بخش تولید

به نوشته دنياي اقتصاد، اصرار بر برابري مصنوعي منجر به كاهش رقابتپذيري بنگاههاي داخلي و دامنهدار شدن مشكلات توليد شده است.
در کنار سیاست تثبیت نرخ ارز سیاست‌های مالی دولت که منجر به تحریک تقاضا شده از جمله نقصان‌های دیگر در مسیر افزایش تولید بوده است.

به اعتقاد دکتر قبادی در شرایط رکود، دولت با اعمال سیاست‌های انسباطی تقاضا را افزایش می‌دهد، اما این افزایش تقاضا از طریق تولیدکنندگان چینی تامین می‌شود.

نبود مدیریت در سیاست‌های وارداتی و جایگزینی تولیدکننده چینی با تولید کننده ایرانی از جمله مباحثی است که در این سخنرانی علمی بررسی خواهد شد. سخنرانی دکتر قبادی که بر اساس مطالعات میدانی این کارشناس انجام خواهد شد به شرایط فضای کسب و کار نیز نگاهی خواهد انداخت.

در کنار مباحثاقتصادی دکتر قبادی با مقایسه رفتار پس‌اندازی در ایران و در دیگر کشورها به پیامدهای ضعف تولید در اقتصاد ایران می‌پردازد. بنابر مطالعات صورت گرفته از سوی این اقتصاددان دلیل گرایش مردم به بازار‌های غیر مولدی نظیر ارز و طلا بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در بخش تولید است.

به گفته او در شرایطی مردم ایران تمایل به خرید ارز، طلا یا زمین برای سرمایه‌گذاری دارند که چنین رفتاری از مردم دیگر کشورها سر نمی‌زند. نبود جذابیت در بخش تولید و انتقال آن به دیگر بخش‌ها، دلیل چنین رفتاری از سوی دکتر قبادی بیان می‌شود. بخش پایانی سخنرانی دکتر قبادی به ارائه راهکارهایی برای جذاب شدن بخش تایید اختصاص خواهد داشت. راهکارهایی که حاصل سال‌ها مطالعه این اقتصاددان است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی دکتر قبادی در کنار آسیب‌‌شناسی بخش تولید پاسخ به این سوال است که چرا بانک‌ها راغب به تامین مالی بخش تولید نیستند. قبادی با تعریف بانک به یک موسسه انتفاعی از زاویه جذاب نبودن بخش تولید به این چالش خواهد پرداخت. نخستین و بزرگترین گردهمایی پولی کشور ۲۵ و ۲۶ بهمن تحت عنوان «نخستین سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با حضور تصمیم‌سازان پولی، صاحب‌نظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.


کمیته علمی این همایش متشکل از چهره‌های برجسته‌ای از صاحب نظران، بانکداران و تولیدکنندگان است. دکتر موسی غنی‌نژاد، دکتر مسعود نیلی، دکتر محمدمهدی بهکیش، دکتر اکبر کمیجانی، محمدهادی مهدویان، دکتر پرویز عقیلی کرمانی و دکتر فرخ قبادی اعضای کمیته علمی همایش را تشکیل می‌دهند.

همگرایی درباره مسائل مربوط به سیاست‌های پولی و پیامدهای آن در حوزه تولید، بانکداری و اقتصاد کلان میان این چهار ضلع حوزه اقتصاد از اهداف اصلی همایش عنوان شده است. برگزاری چنین همایشی از سوی یک رسانه بخش خصوصی این باور را تقویت می‌کند که فعالان، سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران اقتصادی در یک بستر بی‌طرفانه به درکی مشترکی از برخی چالش‌های پولی نظیر نحوه تامین مالی بنگاه‌ها، سازکار تعیین نرخ سود، نرخ بهینه ارز و… دست یابند.


در حاشیه همایش نیز شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند آخرین دستاوردهای خود را در کارگاه‌های آموزشی(workshop) به نمایش بگذارند و از آن جهت معرفی خود به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استفاده کنند. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این همایش برای هر کارگاه آموزشی به صورت جداگانه بولتن منتشر خواهد شد و در اختیار همه شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

علاقهمندان ميتوانند جهت كسب اطلاع بيشتر يا ارسال مقاله در اين همايش به وبسايت همايش به آدرس www.iran-money.com مراجعه يا با شماره ۲-۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس حاصل كنند.