افزایش جذابیت نرخ اوراق مشارکت در بازار

به گزارش ايسنا، دکتر علي صالح آبادي گفت : يکي از راهکارها براي جذاب تر کردن بازخريد اوراق مشارکت در بازار سرمايه، انتخاب بازارگردان براي آنهاست تا اوراق به نرخ اسمي يا نزديک به نرخ اسمي بازارگرداني شود.

وی افزود: برای مثال، اگر بانک‌ها در سال اول، اوراق را با نرخ ۱۸ درصد بازخرید می کنند، می توان در بازار سرمایه با رقمی بالاتر این اوراق را بازارگردانی کرد.

**منعی برای عرضه دوباره ذوب آهن وجود نداشت

رییس سازمان بورس گفت: از نظر این سازمان، منعی برای عرضه دوباره سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در فرابورس وجود نداشت.

صالح آبادی درخصوص ارائه صورت های مالی سال ۹۱ ذوب آهن اظهار کرد: درحال حاضر الزامی برای ارائه این صورت های مالی به بورس نیست به طوریکه فرصت لازم برای آن وجود دارد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه اطلاعاتی که ذوب آهن به بورس ارسال کرده از نظر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات کامل است، افزود: در صورتی که اطلاعات آنها تغییر با اهمیتی نداشته باشد از نظر سازمان بورس منعی برای عرضه مجدد سهام ذوب آهن در فرابورس وجود ندارد.

**بازارهای موازی رقیب بورس نیستند

رییس سازمان بورس با بیان اینکه بازارهای موازی را رقیب بورس نمی داند، گفت: نقدشوندگی بازار مسکن پایین است به طوری که ممکن است شخصی نتواند ماه ها ملک خود را به فروش برساند، اما کسی که در بازار سرمایه دارایی های نقدشونده را خریداری می کند، دیگر بازار مسکن برای او جذاب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بازارهای طلا و ارز همانند سهام شرکت های بورسی نوسان دارند، تصریح کرد: معتقدم ارز و طلا همچون ۴۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی هستند که در طول زمان دستخوش نوسان می شوند.

صالح آبادی درباره رشد زیاد قیمت طلا و ارز در سال ۹۰ گفت: هیچگاه نمی توان به گذشته بازارها اتکا کرد، بلکه تحلیل سرمایه گذاران از آینده بازارها مهم است. ضمن اینکه الان به هیچ وجه سیاست این نیست که مردم طلا و ارز را به عنوان بازارهای سرمایه گذاری خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بازارها را در یک روند بلندمدت مقایسه کرد به طوریکه در تحلیل بازار سرمایه باید بازدهی سال های قبل آن را نیز مدنظر قرار داد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه نقدشوندگی بازار سهام برای سرمایه گذاران بسیار مهم است، افزود: میانگین بازدهی ۱۱ درصدی برای کل بازار است اما سهام برخی از شرکت ها امسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته اند.

**توصیه به سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری

سخنگوی سازمان بورس درباره عملکرد صندوق های سرمایه گذاری دربازار سرمایه گفت: برخی از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در دوره های زمانی مشخص سود میان سرمایه گذاران خود تقسیم می کنند که باید عملکرد آنها به طور مجزا بررسی شود.

وی درخصوص صندوق های سرمایه گذاری در سهامی که عملکرد خوبی در بازار نداشته اند، افزود: مدت فعالیت صندوق های سرمایه گذاری دو ساله است، اگر مدیران صندوق ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند باید تعهدات لازم را برای بهبود وضعیت خود به سازمان بورس ارائه دهند، در غیر این صورت امکان تمدید نکردن دوره جدید فعالیت آن ها وجود دارد.

صالح آبادی به سرمایه گذاران توصیه کرد صندوق هایی را انتخاب کنند که عملکرد مناسب تری در بازار داشته اند.

**بورس انرژی اولویت نخست برنامه های سال ۹۱

رییس سازمان بورس راه‌اندازی بورس انرژی را یکی از مهم ترین اولویت های سال ۹۱ این سازمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون در حال تدوین مقررات و فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای راه اندازی چهارمین بورس کشور هستیم تا این بورس اوایل سال آینده فعالیت خود را آغاز کند.

وی تصریح کرد: سازمان بورس برنامه های متنوعی را برای سال آینده طراحی کرده است که اهم برنامه ها در اوایل سال آینده اعلام می شود.

**دستورالعمل اختیار معامله به زودی ابلاغ می شود

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار به بررسی اختیار معامله در کمیته فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: دستورالعمل این ابزار مالی به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد تا از سال آینده در بازار سرمایه راه اندازی شود.

وی ادامه داد: اوراق جدید مرابحه و قرض الحسنه نیز از سال ۹۱ در بازار اوراق بهادار منتشر خواهند شد.

**بسترها برای توسعه بازار سرمایه فراهم است

رییس سازمان بورس با بیان اینکه زیرساخت ها و قوانین و مقررات خوبی برای توسعه بازار سرمایه تصویب شده است، گفت: تصویب قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و قانون برنامه پنجم توسعه شرایط را برای گسترش بازار سرمایه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه زیر ساخت های مقرراتی، بیش از ۲۳۰۰ صفحه مقررات، دستورالعمل و آیین نامه تدوین و تصویب شده که در قالب کتاب جدیدی در حال چاپ است.

صالح آبادی به زیر ساخت های فناوری اطلاعات بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: سامانه های معاملات، نظارت بر معاملات، انتشار اطلاعات، معاملات بر خط(آنلاین) و سایت های اطلاع رسانی در بازار سرمایه فعال هستند که خوشبختانه طی سال های اخیر در این حوزه شاهد تحولات خوبی بودیم.

وی توسعه ابزارهای مالی را سومین زیر ساخت مهم بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: هم اکنون در گروه ابزارهای با درآمد ثابت اوراق مشارکت، اوراق اجاره، مرابحه، قرضه الحسنه و گواهی سپرده، در گروه ابزارهای مبتنی بر مشارکت، سهام و حق تقدم سهام و در گروه ابزارهای مشتقه، قراردادهای آتی، حق تقدم تسهیلات مسکن و اختیار معامله وجود دارند که برخی از این ابزارها، سال آینده فعالیت خود را در بازار آغاز می کنند.

سخنگوی سازمان بورس به تنوع نهادهای مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مجوز هفت شرکت تامین سرمایه صادر شده است و هم اکنون ۷۷ صندوق سرمایه گذاری با ارزشی بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان در بازار فعال هستند.

وی شرکت‌های کارگزاری با تنوع فعالیت‌های مختلف، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، سبدگردان و پردازش اطلاعات مالی را از دیگر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه اعلام کرد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ نیز تحت نظارت سازمان بورس قرار می گیرند.

رییس سازمان درباره زیر ساخت توسعه فرهنگ بازار سرمایه افزود: برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی متنوعی از طریق صدا و سیما و رسانه ها در حال اجراست که امیدواریم فرهنگ سهامداران در کشور توسعه یابد.

**کسب رتبه نخست منطقه در پایان برنامه پنجم

سخنگوی سازمان بورس کسب رتبه نخست منطقه را یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان در برنامه پنجم توسعه اعلام کرد و گفت: بورس تهران از نظر بسیاری از متغیرها در منطقه رتبه نخست را در اختیار دارد، اما از نظر ارزش بازار و حجم معاملات بعد از ترکیه و عربستان در مکان سوم قرار دارد که امیدوارم در پایان برنامه پنجم بتوانیم در این متغیرها نیز در صدر قرار گیریم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، وي تقويت نظارتها در بازار سرمايه و حمايت از حقوق سرمايه گذاران، افزايش تعداد سهامداران، جذب شرکت هاي جديد به بورس و فرابورس و افزايش ميزان تامين مالي از طريق بازار سرمايه را از ديگر برنامه هاي مهم سازمان بورس در برنامه پنجم توسعه اعلام کرد.