به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر دبیرکل بانک مرکزی با تاکید براینکه سامانه شاپرک برای ساماندهی کارت خوانهای کشور از اول اسفند راه اندازی میشود و تا پایان اردیبهشت سال آینده به سرانجام میرسد؛ گفت: در آینده نزدیک مردم در تمام فروشگاهها امکان استفاده از کارت خوان را خواهند داشت و بانک مرکزی نظارت کامل بر عملکرد این شبکه میکند.
محمود احمدی با اشاره به اینکه در نشست کمیته ساماندهی بازار ارز، مباحثمربوط به دو سامانه جدید مطرح شد، گفت: یکی سامانه ارزی بانک مرکزی بود که از ۱۴ ماه پیش آغاز شد و بحثدیگر سامانه شاپرک(شبکه پرداخت کارت کشور) بود.
وی افزود: شبکه کارت خوانهایی که در کشور داریم نزدیک به ۲ میلیون دستگاه است که این تعداد می‌تواند تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد، اما باید ساماندهی شود.
دبیرکل بانک مرکزی گفت: وضع کارت خوان‌ها الآن به گونه‌ای است که در برخی فروشگاه‌ها ممکن است با چندین کارتخوان روبرو شویم و در برخی دیگر حتی یک کارت خوان هم نیست.
احمدی مشکل دیگر کارتخوان‌ها را گم شدن آن‌ها دانست و گفت: ما امکان رصد آن را نداریم و این مخاطراتی برای شبکه بانکی کشور در پی دارد.
وی با اشاره به استانداردهایی که در جهان رعایت می‌شود که باید آن را رعایت کنیم؛ افزود: بانک مرکزی از یک سال پیش وارد این موضوع شد؛ و مصوبه لازم را از شوری پول و اعتبار گرفت. و با توجه به مباحثفنی، اجرایی، اقتصادی و نرم افزاری از ۱-۱۲ - ۹۰ شاپرک کلید خواهد خورد.
احمدی با بیان اینکه چنانچه یک بانک در شبکه کارتخوان خود خدماتی را ارائه نکند امکان رصد بانک مرکزی در این شبکه فراهم است، افزود: با نظارتی که اعمال می‌شود، خدمات بهتر و دقیق‌تر و با نظارت بیشتری در سامانه شاپرک اعمال می‌شود.
وی گفت: با توزیع مناسب کارت خوانهایی که در داخل کشور است، ما دیگر نیازمند تهیه کارت خوان جدید نیستیم.