به گزارش مهر,وعده دولتی ها نیز برای تنظیم بازار و عرضه گوشت با قیمت تعادلی نیز چاره ساز نبوده و به نظر می رسد مسوولان قصد دارند جو روانی ایجادشده به واسطه بروز قحطی در چند ماه آینده را با شایعه توزیع روزانه ۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور کنترل کنند. به همین منظور کمک گرفتن از خبرگزاری ها و خبرنگاران نزدیک به دستگاه های متولی تنظیم بازار در اولویت قرار گرفته و بر اساس اعلام یکی از خبرگزاری ها توزیع روزانه ۵۰ هزار تن گوشت در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش افزایش قیمت دلار و مقرون به صرفه نبودن واردات برای واردکنندگان احتمال کمبود کالادر ماه های آینده را قوت بخشیده است. این در حالی بود که نوساناتی نیز در قیمت برخی اقلام از جمله لبنیات، مشاهده می شد اما همین نگرانی از بابت کمبود کالادر ماه های آینده، به تدریج به کوچه پس کوچه های بازار و خانه های مردم سرایت کرد و موجی از تقاضا را به سمت بازار فرستاد.

بازار گوشت نیز یکی از همین بازارها بود که به دلیل افزایش تقاضا، با برخی نوسانات مواجه شد و قیمت هر کیلوگرم گوشت در تهران به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. این اتفاق به تنهایی کافی بود تا مسوولان دولتی اعلام کنند که عرضه گوشت قرمز گرم و منجمد در بازار آغاز خواهد شد و این گوشت ها قیمت تعادلی خواهند داشت. صدراله دولت در این رابطه گفت: ستاد تنظیم بازار دو تصمیم مهم را در مورد گوشت اتخاذ کرده است که بر اساس آن، صادرات دام زنده از کشور ممنوع شد.

رییس ستاد تنظیم بازار مواد پروتئینی افزود: از اواخر هفته گذشته، عرضه گسترده گوشت قرمز به قیمت تعادلی در بازار آغاز شده و البته شواهد حکایت از آن دارد که کمبودی در زمینه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما به دلایل مختلف قیمت در هفته های گذشته افزایش یافته بود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، اولین بخش از گوشت قرمز ذخیره سازی شده در سردخانه ها روانه بازار خواهد شد که بر اساس تصمیمات اتخاذشده، قیمت عمده فروشی گوشت گاو منجمد هشت هزار و ۴۰۰تومان و قیمت هر کیلو گوشت به اصطلاح سه قطعه در خرده فروشی ها و مراکز توزیع، هشت هزار و ۸۰۰ تومان است. این در حالی است که گشتی در شهر و مراجعه به فروشندگان اقلام پروتئینی نشان دهنده وجود افزایش قیمت ها و بی تاثیر بودن وعده های داده شده در کاهش قیمت گوشت است.

در همین رابطه یکی از فروشندگان مواد پروتئینی به «مهر» گفته است: چند روز در هفته گذشته، تقاضای بسیاری برای خریدهای عمده از سوی مردم مطرح می شد که همین امر شاید باعثبالارفتن قیمت شده باشد، چرا که مردم خریدهای عید خود را زودتر از موعد هر سال به نظر می رسد شروع کرده باشند.

یکی دیگر از قصابان که واحد صنفی نسبتا بزرگی در سطح شهر دارد، می گوید: نوسانات نرخ ارز و بالارفتن قیمت سکه باعثشده بود حتی برخی کشتارگاه ها نیز به کندی کشتار انجام دهند و به بهانه اینکه بتوانند در روزهای آینده که اوج تقاضای مردم برای تامین اقلام پروتئینی در ایام پایانی سال است، گران تر بفروشند، همین امر البته به قصابان نیز سرایت کرد و آنها نتوانستند به میزان لازم گوشت مورد نیاز واحد خود را تامین کنند.

وی می افزاید: مردم هم شنیده بودند که قرار است قحطی بیاید و بنابراین به بازار مراجعه می کردند و البته فروش ما نیز رونق گرفته بود، اما تلاش شد به دلیل اینکه اعتبار خود را میان مردم از دست ندهیم، به میزان معقولی افزایش قیمت دهیم.

یکی دیگر از فروشندگان مواد پروتئینی می گوید: قیمت گوشت قرمز بالارفته است، اما بیشتر هیجانات ناشی از خرید است که تقاضا را بر هم می زند. اضطراب حاکم بر بازار و افزایش قیمت ها واقعیتی است که این هوای دخل و خرج این روزهای مردم را ابری کرده است و بسیاری از مردم برای آفتابی شدن آن به فکر حذف گوشت و برخی دیگر از مواد پروتئینی از سبد غذایی خود هستند.