به گزارش افکارنیوز، حمید حاجاسماعیلی در گفتوگو با فارس،با اشاره به اینکه میزان عیدی کارگران معادل دو برابر حقوق به شرط اینکه افزون بر سه برابر حداقل دستمزد نشود، تعیین شده اظهار داشت: تمامی کارفرمایان و پیمانکاران مکلف هستند عیدی کارگران را حداکثر تا پایان سال ۹۰ پرداخت کنند.

وی ادامه داد: پرداخت عیدی کارگران در اکثر کارگاه‌ها و شرکت‌ها و کارخانجات از اواسط بهمن ماه شروع شده و در حال پرداخت است.

عضو کمیته دفاع از انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: البته فرآیند پرداخت عیدی در برخی شرکت‌ها متفاوت است به این مفهوم که در نیمه اول سال نیمی از مقدار عیدی تعیین شده ویژه بخش کارگری و ماه‌های پایانی سال باقی مانده عیدی به کارگران پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: ‌ مطابق مصوبات و مستندات قانونی هیچ کارفرمایی حق ندارد عیدی سال جاری را حتی به ماه‌های ابتدایی سال بعد موکول کند.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: ‌ به خاطر شرایط پایان سال، غالب کارفرمایان اعم از پیمانکاران شرکتی و کارفرمایان شرکتی، عیدی کارگران را همراه با حقوق بهمن ماه یا حداکثر تا نیمه اول اسفند ماه پرداخت می‌کنند.

کلیه کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.



بر این اساس، کارگران امسال حداقل ۶۶۰ هزار تومان و حداکثر ۹۹۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد. حداقل حقوق کارگران امسال ۳۳۰ هزار تومان بوده است.



مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کردهاند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید .