به گزارش مشرق، با وجود فواید بسیار زیادی که انرژی برق دارد و موجب راحتی کار انسان های عصر جدید شده است با این وجود اصراف در مصرف آن موجب لطمه وارد شدن هر چه بیشتر به محیط زیست و تخریب بیشتر جو زمین خواهد شد و سرانه مصرف برق در کشور ما نیز یکی از ۲۰ کشور پرمصرف برق در دنیاست.

بر اساس گزارش سازمان انرژی های پاک اروپا واقع در کشور دانمارک، مردم کشور ایران با مصرف ۲۰۷ میلیارد وات ساعت در سال گذشته میلادی یکی از کشورهای پرمصرف کننده انرژی برق است. در این گزارش خاطر نشان شده که بخش عمده ای از این مصرف برق را می توان با راه کارهای ابتدایی کاهش داد.

هر ایرانی به طور متوسط در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۵۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف کرده است و این در حالی است که متوسط سرانه مصرف برق در جهان در حدود ۶۰۰ کیلو وات ساعت است.

استفاده از لامپ های کم مصرف با توجه به تبدیل شدن ۹۰ درصد انرژی دریافتی به برق(برخلاف لامپ های رشته ای که ۹۰ درصد از انرژی دریافتی آن تبدیل به گرما می شود) می توان یکی از جایگزین های بسیار مناسب برای کاهش مصرف برق باشد.

همچنین فرهنگ سازی و استفاده کردن از برق فقط در مواقع لازم و استفاده از حسگرهایی که در مواقع عدم نیاز مصرف برق را قطع می کنند نیز از دیگر راه های پیشنهادی گزارش مربوطه برای کاهش مصرف برق است.

این سازمان همچنین گزارش داده در صورت افزایش مصرف برق همان گونه که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم دولت های دنیا مجبور خواهند بود بیشتر و بیشتر به سد سازی روی بیاورند که خود نیز موجب بر هم زدن اکوسیستم رودها و رودخانه ها و تخریب محیط زیست خواهد شد.

در این گزارش همچنین مردمان ۵ کشور آمریکا، کانادا، سوئد، عربستان سعودی، قطر و کویت به عنوان پر مصرف کننده ترین انرژی برق شناخته شده اند و کشورهای مانند کامبوج، چاد، رواندا، نیجر و سومالی به عنوان کم مصرف کننده ترین کشورهای دنیا شناخته شده اند.

بیشترین مصرف کننده گان انرژی برق در دنیا نیز بدون در نظر گرفتن سرانه مصرف آن کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، هند، کانادا، آلمان، فرانسه و برزیل هستند.