تاثیر واقعی شدن قیمت آب در مدیریت مصرف

 مسعود خشایی در پاسخ به این سئوال که واقعی شدن قیمت آب تا چه حد می‌تواند در مدیریت مصرف آب شرب از سوی مشترکان مؤثر باشد، گفت: عوامل متعددی در مدیریت مصرف آب مؤثر هستند که یکی از آنها قیمت آب است، بنابراین انتظاری که از مشترکان و مردم داریم این است که مشترکان باید مصرف آب خود را مدیریت کنند، بنابراین مدیریت مصرف می‌تواند به روش‌های مختلف صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه پیش‌بینی شده بود که در یک بازه زمانی قیمت آب به قیمت تمام‌شده آب برسد، اما به هر صورت تعیین قیمت آ‌ب در اختیار شرکت‌های آبفا نیست افزود: شرکت‌های آبفا در زمینه مدیریت مصرف اقدامات زیادی انجام داده‌اند، از جمله اینکه وسایل کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان قرار می‌دهند و هم تسهیلاتی ایجاد می‌کنند که مشترکان بتوانند از این وسایل کاهنده مصرف آب استفاده کنند.

خشایی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از وسایل کاهنده مصرف، به میزان قابل توجهی، مصرف آب را کاهش دهد اگر مردم همراهی لازم را انجام دهند و یک مقداری مصرف آب شرب خود را مدیریت کنند، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی آبفای کشور در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت آب می‌تواند موجب کاهش مصرف شود، ادامه داد: یکی ا‌ز مکانیزم‌ها می‌تواند قیمت آ‌ب باشد، در حال حاضر تعرفه‌های آ‌ب به صورت پلکانی ا‌ست، ا‌ما بخشی ا‌ز مشترکان علی‌رغم اینکه در پله‌های بالاتر هستند، مبلغ بالاتری پرداخت می‌کنند.