به گزارش مهر، رامین مهمانپرست چهارشنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر باعث خوشحالی مردم ایران شده است و از آن به عنوان بهرهمند شدن ایران از دانش صلحآمیز هسته ای یاد میشود.

وی ادامه داد: این نیروگاه علاوه بر تامین برق به عنوان مدلی برای آموزش نیروهای فنی کشور به کار گرفته می‌شود و باعثافزایش توان هسته‌ای ایران شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه این نیروگاه را یکی از نمادهای علمی کشور معرفی کرد و افزود: مسیر طبیعی راه‌اندازی این نیروگاه سپری می‌شود و در آینده نزدیک به ظرفیت طبیعی خود می‌رسد.

وی اضافه کرد: این نیروگاه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ظرفیت نامی خود برق تولید می کند و برای تکمیل ساخت آن باید مراحل مختلفی طی شود و پس از طی مراحل مختلف به حداکثر تولید خود برسد.

مهمانپرست از پیشرفت مناسب این نیروگاه در مراحل اولیه راه‌اندازی خبر داد و گفت: به زودی شاهد راه‌اندازی کامل آن خواهیم بود.

وی ابراز داشت: با وجود ادعای کشورهای غربی مبنی بر عدم وجود آزادی در ایران باید بگوییم که آزادی مطلوبی در ایران حکمفرما است و آزادی بیان و عقیده موجود در ایران در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. نمایندگان مجلس یا اساتید دانشگاه و همه مردم به راحتی دیدگاه خود را بیان می‌کنند.

حضور نیروهای فرامنطقه‌ای بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت منطقه است

مهمانپرست در رابطه با وضعیت امنیت در منطقه نیز اظهار داشت: به دنبال تامین امنیت در منطقه هستیم و باید امنیت این منطقه حساس که محل انتقال بخش زیادی از انرژی است تامین شود چرا که کشورهای منطقه بیشترین منفعت را از تامین این امنیت خواهند برد.

وی حضور نیروهای امنیتی کشورهای فرامنطقه‌ای را بزرگترین تهدید برای امنیت این منطقه دانست و افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای تامین امنیت در این منطقه بازگشت نیروهای امنیتی این کشورها به کشور خودشان است. باید مداخلات خارجی را در منطقه کاهش دهیم.

مهمانپرست یکی از موضوعات مهم در تامین امنیت یک منطقه را همکاری بین کشورهای منطقه دانست و گفت: امنیت باید به صورت جمعی تامین شود و امنیت پیوسته است و نمی‌توان آن را تفکیک کرد به صورتی که نمی شود تعدادی از کشورها امن باشند و چند کشور در کنار آنها امنیت نداشته باشند.

وی ایران را دارای توانایی بالای امنیتی معرفی کرد و ادامه داد: هر چقدر توانمندی یک کشور بیشتر باشد، تضمین کننده امنیت در آن منطقه خواهد بود. کشورهایی که قصد تهاجم به دیگر کشورها را دارند در صورتی که بدانند یک کشور توانایی دفاعی بالایی ندارد راحت‌تر به آن هجوم خواهند برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمادگی دفاعی ایران یک بازدارندگی را در ذهن مهاجمین تداعی خواهد کرد و ایران کشوری توانمند در تامین امنیت در منطقه خلیج فارس است.