به گزارش مهر، رامین مهمانپرست چهارشنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: برخی از کشورها برای رسیدن به اهداف خود سعی دارند در کشور سوریه ناامنی و بیثباتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: برای حل مسائل سوریه باید نمایندگان مردم با مسئولان این کشور مذاکره کنند و به یک راه حل مشترک برای حل این موضوعات دست یابند.

سخنگوی وزارت خارجه به آزادسازی ۱۱ نفر از ایرانیان روبوده شده در سوریه اشاره کرد و افزود: تلاش برای آزادسازی دیگر ربوده‌شدگان ادامه دارد و امیدواریم به زودی شاهد آزاد شدن آنها باشیم.

وی در رابطه با وضعیت سکه و ارز نیز اظهار داشت: برخی جریانات سعی دارند نوسانات بازار سکه و طلا را به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ربط دهند در حالی که این تحریم ها تاثیری در این نوسانات نداشته است.

مهمانپرست ادامه داد: پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها نوسانات بازار سکه و طلا ایجاد شده بود. با راهکارهایی از قبیل اوراق مشارکت با سود بالاتر که با استقبال مردم روبرو شد این وضعیت تا حدودی سامان بخشیده شد.

وی اضافه کرد: دستهایی در کار است تا در حالی که به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم در مردم نارضایتی ایجاد کند و مشارکت مردم در این انتخابات را کاهش دهند.

مهمانپرست افزود: برخی از مخالفان نظام و جریان‌های سیاسی وابسته از این تغییرات و نوسانات بازار ذوق‌زده شدند که با اقدامات دولت در بهبود وضعیت بازار شاهد افت قیمت سکه و طلا بودیم.

سالهاست دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم

مهمانپرست اضافه کرد: بالاترین تهدید دشمنان علیه ایران تحریم نفت بود که به اعتقاد آنها با این تحریم درآمد ایران از بین می‌رفت و اقتصاد ایران فلج می‌شد ولی این اقدام آنها نیز سودی برای آنها نخواهد داشت.

وی افزود: سالهاست که به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم. هر اقدام خصمانه‌ای ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند ولی با عزم ملی این مرحله را نیز پشت سر خواهیم گذاشت. این تهدیدها و تحریم ها سرعت پیشرفت را در ما بیشتر خواهد کرد.

مهمانپرست با اشاره به خرید تنها ۱۸ درصد نفت ایران توسط اروپا اظهار داشت: عدم خرید این ۱۸ درصد نمی‌تواند یک کشور را فلج کند و کشورهایی هستند که به دنبال خرید مقدار بیشتری نفت از ایران هستند.

وی این اقدامات آمریکا را جلوگیری از پیشرفت‌ کشورهای نوظهور در عرصه اقتصادی دنیا دانست و گفت: آمریکا فشارهای خود را زیاد کرد تا کشورهایی مانند هند، چین، کره و ژاپن ایران را تحریم کنند. این کشورها رقبای اقتصادی آمریکا در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد اجازه دهد این کشورها به منابع انرژی پایدار، مطمئن و بلندمدت دست یابند و این کشورها باید برای تامین انرژی مورد نیاز خود به دنبال کشورهای جایگزین باشند. انرژی جایگزین مطمئن و پاسخگو نخواهد بود.

وی افزود: هر پالایشگاه برای یک نوع نفت طراحی و ساخته می‌شود و برای نفت جایگزین، تغییراتی در پالایشگاه‌ها نیز ایجاد شود و هزینه‌های زیادی برای آنها در پی خواهد داشت.

بازرسان آژانس اول اسفند به ایران می‌آیند

مهمانپرست در رابطه با سفر بازرسان آژانس با ایران نیز اظهار داشت: این بازرسان اول اسفند به کشورمان سفر خواهند کرد و همانطور که به تعهدات خود پایبند هستیم به دنبال حقوق خود نیز هستیم و همه باید به این حقوق احترام بگذارند.

وی ادامه داد: مذاکرات برای رفع ابهامات کمک خواهد کرد. سفر این هیئت با دعوت ما صورت گرفت که در اکتبر و دسامبر از آنها دعوت کردیم و مذاکرات قبلی نیز در یک فضای مثبت انجام شد و چارچوب مناسبی برای مذاکرات پیاده‌سازی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به همکاری کامل ایران با بازرسان اضافه کرد: بیشترین بازدیدهای آژانس از ایران انجام شده است و این موضوع نشان دهنده همکاری اصولی ایران با بازرسان است.