واضح است که چهره بازار کامپیوتراین روزها با مدت مشابه در سالهای قبل در حد چشمگیری متفاوت است واین تغییر غیرقابل پیشبینی، گروههای مختلفی که با بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال در ارتباط هستند، مانند فعالان بازار (واردکنندگان و فروشندگان) و گروه خریداران را مستاصل کرده است.

فعالان بازار که مدت‌ها است بیشتر انرژی و وقت خود را صرف دستکاری لیست قیمت‌ها و‌ایجاد تغییراتی در آن می‌کنند، این روزها همچنان تمایلی به عرضه کالاهایی که ادعا می‌کنند با دلار آزاد وارد بازار کرده‌اند ندارند و ترجیح می‌دهند در‌این بازار پرخطر بیشتر به فکر حفظ سرمایه خود و جلوگیری از ضرر باشند تا تلاش برای به فروش رساندن کالاهای خود.

خریداران هم که تا مدت‌ها در انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار شب عید بودند و از طرفی قصد داشتند با دریافت عیدی و پاداش‌های آخر سال برای خرید اقدام کنند، حالا ناامید شده‌اند. ‌این عوامل به اضافه مسائل دیگری باعثشده است چهره بازار کامپیوتر امسال نسبت به سال‌های قبل در حد قابل توجهی متفاوت باشد.

تغییرات ناخوشایند در بازار کامپیوتر
اگر به خاطر داشته باشید هر سال از نیمه دوم بهمن ماه شاهد برگزاری جشنواره‌های فروش ویژه نوروز در مراکز خرید و فروش کامپیوتر بودیم که برگزاری‌این جشنواره از جانب مراکز خرید و فروش کامپیوتر، شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده و فروشندگان فضا و حال و هوای بهاری را برای بازار زمستانی کامپیوتر به ارمغان می‌آورد. اما امسال از برگزاری چنین جشنواره‌هایی به جز مواردی معدود خبری نیست که البته با توجه به شرایط بازار و کاهش شدید موجودی کالاها و رشد قیمت‌ها برگزاری چنین جشنواره‌ای چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به غیر از ‌این مورد، هر سال از اواخر بهمن ماه فروشندگان کالاهای ارزان‌قیمت و همچنین کالاهای فانتزی را به بازار عرضه می‌کردند و اکثرا ‌این کالاها را جایگزین کالاهای جدید و گران قیمت پشت ویترین می‌کردند تا خریدارانی که قصد خرید کالای دیجیتالی به عنوان هدیه نوروزی را داشتند به راحتی کالای مورد نظر را انتخاب کنند. اما اتفاقی که امسال رخ داده است‌این است که امسال اصلا از خریدهای هدایای دیجیتالی در بازار خبری نیست و گویا مردم ترجیح می‌دهند هدایای دیگری را جایگزین هدایای دیجیتالی کنند. البته گروهی که روی خرید هدیه دیجیتالی اصرار می‌کنند، بازگشتی به گذشته داشته و به زمانی که ارائه حافظه‌های فلش به عنوان هدیه مرسوم بود، بازگشته و از ‌این کالا به عنوان هدیه دیجیتالی استفاده می‌کنند.

اما به هر حال امسال از خرید هدایای دیجیتالی خبری نیست و بازار کامپیوتر در دوره پویایی ظاهری به سر می‌برد. جالب‌ اینجا است که فعالان بازار و کسبه هم نسبت به ‌این موضوع بی‌تفاوت هستند و می‌گویند تمایلی ندارند در چنین شرایطی کالاهای خود را به فروش برسانند چون هر نوع خرید و فروشی نوعی خطر کردن به حساب می‌آید. علاوه بر‌این موضوعات، خریدهای دولتی با وجودی که طی دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل در حجم بسیار کمتری انجام می‌شد، امسال کاهش شدیدی یافته است و برخی اعلام می‌کنند امسال ارگان‌های دولتی خریدهای خود را از بازار کامپیوتر لغو کرده‌اند. به همین دلیل‌ این موضوع تاثیر بزرگی بر بازار کامپیوتر ما که تا حد زیادی به خریدهای پایان سال ارگان‌های دولتی وابسته بود، داشته است. همچنین سال گذشته در بازار مینی لپ‌تاپ‌ها گزینه مناسبی برای یک هدیه دیجیتالی به شمار می‌رفتند که امسال در بازار خبری از‌این دستگاه‌ها نیست و اگر هم ‌این دستگاه‌ها در بازار یافت شوند قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه باید داشته باشند دارند.

همچنین امسال از لپ‌تاپ‌های ارزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی در بازار خبری نیست. کاهش نقدینگی فعالان حوزه، تاخیر شدید ورود کالاها، رشد روزبه‌روز قیمت‌ها و کاهش شدید موجودی نسبت به ماه قبل از اتفاقات دیگری است که حال و هوای بازار کامپیوتر شب عید را بسیار وخیم کرده است.