به گزارش فارس، مسابقات ملی مهارت یکی از رویدادهای مهم در نقش آفرینی و کارآفرینی برای رسیدن به منابع انسانی توانمند و ماهر در جامعه است که از سال ۱۳۷۹ تاکنون به صورت مستمر در سطح کشور در حال برگزاری است.

علی رغم تمامی تحریم‌ها و محدویت‌های علمی و فنی کشور‌های دنیا علیه ایران، آمارها نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۱ تاکنون توجه مسئولان امر به نقش کلیدی و محوری مهارت و کاربردی کردن دانش در میان جوانان موجب شده رتبه ایران در میان سطح ۴۶ کشور شرکت کننده مسابقات جهانی ارتقا یابد و از رتبه ۳۵ در سال ۲۰۰۱ با صعود ۲۹ پله‌ای به رتبه ۶ جهان در سال ۲۰۱۱ لندن برسد.

در این راستا با حضور ۴۹۱ نفر در ۲۶ رشته، دوازدهمین دوره مسابقات ملی مهارت از ۲۹ بهمن آغاز شده و شرکت کنندگان در فرآیند ۴ روزه در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

براین اساس از میان این تعداد شرکت کننده ۴۳۴ مرد و ۵۷ نفر زن سطح مهارتی و دانش‌ اطلاعاتی خود را در این مسابقات با رقابتی تنگاتنگ محک زده تا نفرات برگزیده به عنوان نمایندگان کشور در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ آلمان حضور داشته باشند.

در این دوره از مسابقات کمترین شرکت کننده مربوط به استان هرمزگان با ۴ نفر و بیشترین تعداد شرکت کننده مربوط به استان اصفهان با ۲۸ نفر است، همچنین جوان‌ترین شرکت کننده با ۱۴ سال سن در رشته گرافیک از استان ایلام حضور دارد.

دوازدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در حالی برگزار می‌شود که بازدید کنندگان و رقابت کنندگان سطح مسابقات را مثبت و رقابتی ارزیابی می‌کنند.

رمزی یکی از شرکت کنندگان رشته فناوری اتومبیل با اشاره به سطح بالای مسابقات در این دوره معتقد است: سطح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بحثفناوری و رشته‌های خودرو پایین بوده و جوابگوی نیاز‌ها و مسابقات نیست و کارآموزان در این زمینه با مشکل مواجه هستند.

همچنین یکی از غرفه داران رباتیک استان قزوین با اشاره به پتانسیل بالای جوانان این استان در زمینه ساخت و طراحی ربات‌های هوشمند می‌گوید: امکانات خوبی در مسابقات وجود دارد و سطح مسابقات این دوره بسیار بهتر از دورهای گذشته شده است.

وی می‌افزاید: یکی از مشکلات موجود نبود لیگ‌های متفاوت در مسابقات ملی مهارت برای رشته رباتیک است که در حال حاضر به نظر تنها یک لیگ وجود دارد.

ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ لندن در دو رشته فرز و تراش CNC از سوی اسپانسر و برگزار کننده مسابقات تحریم بود اما علی‌رغم این محدودیت‌ها کارشناس این رشته معتقد است: جوانان کشور توان و دانش مهارتی خوبی در این زمینه دارند و امکان رقابت در صورت فراهم بودن شرایط برای شرکت کنندگان ما وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: هرچند در کشور با مشکل عدم ورود سیستم‌های جدید در این رشته مواجه هستیم اما این قول را می‌دهم با امکانات موجود در صورتی که در مسابقات ۲۰۱۳ آلمان حضور داشته باشیم می‌توانیم نتیجه خوبی برای کشور کسب کنیم.

از دیگر رشته‌هایی که در این دوره مسابقات حضور داشتند می‌توان به کابینت سازی اشاره کرد که کل کار تلفیق از چوب و صفحه است.

به گفته کارشناس مسئول این رشته کارهای ارائه شده در دوازدهمین دوره براساس مدل مسابقات بین‌المللی لندن است که در نهایت با ۳۰ درصد تغییرات به شرکت کنندگان برای رقابت ارائه شده است.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه در مسابقات ۲۰۱۱ لندن حضور نداشتیم عنوان کرد: ملاک و فاکتور اصلی حضور در مسابقات آوردن مقام است و در صورتی که کارشناسان این رشته در کمیته مربوطه نتوانند از توان رقابتی و مهارتی شرکت کنندگان دفاع کنند امکان حضور در عرصه بین‌المللی وجود ندارد.

وی معتقد است: وسایل و امکانات موجود در کشور مطابق با استانداردهای جهانی است و بیشترین مشکل در این عرصه عدم تجربه در عرصه‌های بین‌المللی برای شرکت کنندگان این رشته است.

همچنین رشته لوله کشی و گرمایشی از دیگر رشته‌های مسابقات است که در ۴ آیتم جهانی(فاضلاب، لوله سیاه، لوله مسی و لوله پنج لایه) با حضور ۱۵ شرکت کننده از سراسر کشور برگزار می‌شود.

عدم حضور ایران در مسابقات جهانی لندن موجب شد تا کارشناس این رشته به مزیت‌ها و مشکلات موجود آن بپردازد.

وی معتقد است تمامی استاندارهای موجود دنیا در کشور برای کسب رتبههای برتر جهانی وجود دارد اما مسئله اصلی تفاوت مواد اولیه برای مسابقات است و این موضوع یکی از عوامل مهم محسوب میشود.