اروپایی‌ها برای خرید نفت ایران وارد مذاکره شدند

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، احمد قلعهبانی در حاشیه سومین همایش چشمانداز توسعه پایدار یکپارچه و داناییمحور منطقه ویژه انرژی پارس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تنها شرکتهایی از کشورهای اروپایی میتوانند از ایران نفت بخرند که قراردادهای ۲ تا ۵ ساله با ایران داشته باشند و در غیر این صورت در روابط با آنها تجدیدنظر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دیگر به انگلیس و فرانسه نفت نمی‌فروشیم، گفت: منتظر هستیم دیگر کشورهای اروپایی با ما وارد مذاکره شوند و قراردادهای طولانی مدتی با ایران امضاء کنند و در غیر این صورت نفتی به آنها نخواهیم فروخت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: در ابتدای سال جدید و اواخر سال گذشته ذخایر نفت زیادی داشتیم اما با توجه به تقاضای بالای بازار ذخایر ما در یکی دو ماه گذشته به حداقل رسید و به صفر نزدیک شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اندکی به ذخایر ما افزوده شده اما نسبت به سال‌های گذشته حداقل مقدار موجودی نفت ذخیره شده را داریم.

قلعه‌بانی اظهار داشت: ما گفته‌ایم نفت به فرانسه و انگلیس نرود، اما اگر شرکت‌های خارج از فرانسه و انگلیس بخواهند از ایران نفت بخرند باید با ما قراردادهای دو تا ۵ ساله امضاء کنند، تعهد کنند نفت ایران را به این دو کشور نفروشند، هیچ فورسماژور یا شرطی در قرارداد گنجانده نشود و به تحریم‌های اروپایی نیز اشاره‌ای نشود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به قراردادهای ایران در قبال توسعه میادین گفت: ما با شرکت انی ایتالیا در توسعه میادین همکاری داشته‌ایم و بابت این همکاری انی می‌تواند از ایران نفت ببرد و تا زمانی که بدهی ما به انی صفر شود نفت تحویل خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به قرارداد شرکت استات اویل، اظهار داشت: کشور ما در تعهدات خود خوش‌قول بوده است و ما به تعهدات خودمان در قالب توسعه میادین عمل می‌کنیم.

وی گفت: ‌ صادرات نفت کشور مانند ماه‌های گذشته و در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

قلعه بانی اضافه کرد: ‌ صادرات نفت ایران به فرانسه بیش از قطع آن چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه بوده و در باره آمار صادرات نفت به انگلیس آمار دقیقی در اختیار ندارم.

وی با بیان اینکه زمان مشخصی به عنوان مهلت برای این کشورها تعیین نشده است، گفت: بعضی کشورهای اروپایی مذاکراتی درباره صادرات نفت داشتهاند و بعضی نیز در حال مذاکره با امور بینالملل هستند.