کارشکنی‌های آمریکا مانع استفاده ایران از فواید سوآپ‌گازی

 سلام امینی درخصوص ضرورت رایزنی برای تداوم سوآپ گازی (سوآپ به معنای مبادله پایاپای) میان ایران و ترکمنستان، گفت: در حالی که ترکمنستان تنها نقطه اتصال نفتی ایران با کشورهای اطراف دریای خزر به شمار میاید و قطع این ارتباط اثرات اقتصادی زیان‌باری برای ایران دارد که حداقل تاثیر منفی آن حذف از تبدیل شدن به هاب انرژی (شبکه هوشمند) است.

کارشکنی‌های سیاسی و فشارهای امریکا ایران را از فواید سوآپ‌گازی محروم کرده است

نماینده مردم ایلام ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی به‌ویژه ترکمنستان مرز مشترک دارد، افزود: سال‌هاست که انجام "سوآپ گازی" میان ایران و ترکمنستان (به معنای رساندن گاز ترکمنستان از ایران به کشور آذربایجان) مطرح است اما کارشکنی‌های سیاسی و فشارهای برخی از کشورها همچون امریکا مانع از این مهم شده‌اند و ایران از فواید این مهم محروم مانده است.  

آمریکا به دنبال رفع نیاز دیگر کشورها به ایران است

وی با بیان اینکه امریکا در تلاش است ایران را از هرگونه صادرات، واردات و فعالیت اقتصادی به جهان محروم کند، ادامه داد: آمریکا در این راستا برخی از کشورهای دارای نفت را حمایت کرده تا نفت آن‌ها را جایگزین نفت ایران کند تا کشورهایی مانند ترکمنستان دیگر نیازمند ایران نباشند.

صادرات محصولات نفتی به دلیل مسدود بودن ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی به بن‌بست خورده است

امینی با بیان اینکه صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی به دلیل مسدود بودن ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی به بن‌بست خورده است، اضافه کرد: بسیاری از مسائل اقتصادی تحت تاثیر مسائل سیاسی و دیپلماسی قرار دارند لذا اگر ارتباط ایران با کشورهای مختلف حسنه باشد می‌توان مسائل اقتصادی و تجاری را در عرصه بین‌الملل مدیریت کرد.

وی معتقد است باید با دیپلماسی قوی اجازه نداد کشورهای همچون امریکا موقعیت ایران را در میان دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای منطقه خدشه‌دار کنند.

اختلاف نظرهای شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز ترکمنستان بر سر میزان گاز دریافتی و کیفیت آن

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز ترکمنستان اختلاف نظرهایی را بر سر میزان گاز دریافتی و کیفیت آن دارند، اظهار کرد: به این دلیل همکاری‌های گازی دو کشور کاهش یافته است اما شرکت‌ها در حال مذاکره برای حل و فصل آن هستند لذا امید است که مذاکرات به نتیجه مثبت برسد.

ایران تا افق ۱۴۰۴ باید به ‌هاب‌انرژی منطقه تبدیل شود

 ایران براساس افق ۱۴۰۴ باید به ‌هاب‌انرژی منطقه تبدیل شود، یعنی علاوه بر اینکه نیازهای انرژی خود را تامین می‌کند، از طریق شبکه و خطوط انتقال گسترده‌ای که با کشورهای همسایه برقرار کرده، نیازهای همسایگان خود را هم مرتفع کند. به این ترتیب ایران به محلی برای تبادل انرژی بین کشورهای اطراف خود تبدیل می شود.

تبدیل شدن ایران به‌هاب انرژی منطقه دو نتیجه مهم دارد؛ عرضه آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی و خارجی در حوزه انرژی‌های نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی‌های نو و تبادل اطلاعات و ظرفیت‌ها، برقراری ارتباطات بین تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات و مصرف‌کنندگان این تجهیزات./