اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ۶ هزار نقطه کشور

 کامران پور مقدم رئیس شورای عالی جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره تاثیر فعالیت سازمان جنگل‌ها در کاهش خسارت سیل اظهار کرد: یکی از عملکرد‌های پوشش گیاهی بحث کنترل روان آب است که در این خصوص سعی شده است روی بحث حفاظت و توسعه پوشش گیاهی اعم از جنگلی و مرتعی؛ برنامه‌های حفاظتی مختلفی در سازمان جنگل‌ها به مرحله اجرا در بیاید.

وی افزود: با توجه به شرایط و تغییرات اقلیمی که در سطح دنیا اتفاق می‌افتد و کشور ما نیز از این امر مستثنی  نیست. از این رو بارش‌های سیل آسا به نحوی است که نیازمند اقدامات تکمیلی برای کنترل روان آب‌ها و اجتناب از بحث سیل و سیل خیزی کشور در حوزه‌های آبخیز است که براین اساس الزام و ضرورت‌هایی وجود دارد که سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال گذشته با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی اقدامات جامعی در حوزه آبخیز انجام داده است.

پور مقدم با اشاره به اینکه احداث عملیات پروژه‌های آبخیزداری در حدود ۶ هزار نقطه در کشور صورت گرفته است، بیان کرد: اجرای عملیاتآبخیزداری در بحث کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت مالی و جانی در سطح کشور تاثیر بسزایی دارد، از این رو نیاز است که بحث آبخیزداری به صورت جامع در سطح حوزه‌های آبخیز اجرا شود.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس مدیریت سرزمین و اجرای برنامه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز مطالعات و پایش صورت گرفته است که هم اکنون به عنوان حوزه‌های سیل خیز در اولویت سازمان جنگل هاست.

وی با اشاره به تاثیر اجرای پروژه‌های آبخوان داری و آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی در پایان سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ موجب شده است تا خسارت ناشی از سیل و سیلاب در مناطق شمال و غرب کشوربیش از ۷۰ درصد کاهش یابد.

رئیس شورای عالی سازمان جنگل‌ها یکی از عملکرد‌های اصلی پوشش گیاهی را بحث کاهش روان آب دانست و افزود: توسعه پوشش گیاهی در مناطق بالادست در حوزه‌هایی که ممکن است بروز سیل اتفاق بیفتد، می تواند از شدت روان آب بکاهد.

وی در پایان تصریح کرد: در جنگل‌های شمال در مناطقی که جنگل کاری، توسعه جنگل و حفظ پوشش گیاهی صورت گرفته است، به هیچ عنوان رسوب گذاری، فرسایش خاک و سیلاب اتفاق نیفتاده است، ضمن آنکه بخشی از روان آب‌ها کنترل شده است.