واکنش بنگاه‌های‌ مسکن به «قیمت‌‌‌رسمی»

به گزارش افکار نیوز، دنياياقتصاد روز گذشته با استناد به نتايج رهگيري معاملات مسكن و پايش قراردادهاي ملكي در بنگاهها، گزارش داد: متوسط قيمت فروش هر متر مربع واحد مسكوني در تهران به صورت رسمي معادل ۲ ميليون و ۵۵ هزار تومان شده است به اين معني كه ميانگين قيمت همه معاملات مسكوني كه در طول ۱۰ ماه اول امسال انجام شده، بر پايه متري دو ميليون تومان بوده است.

اما این نرخ رسمی که وضعیت کلی قیمت مسکن در پایتخت را نشان می‌دهد هم ‌اکنون با واکنش مشاوران‌املاک روبه‌رو شده است، به طوری که واسطه‌های بازار مسکن می‌گویند: میانگین دو میلیون تومان نه برای کل شهر که فقط برای نیمه‌جنوبی پایتخت، از سوی فروشنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس اعلام مشاوران ‌املاک در مناطقی از غرب، شمال غرب و شمال شهر تهران، خرید‌وفروش آپارتمان با نرخ میانگین ۲/۲ میلیون تا ۵/۲ میلیون تومان انجام می‌شود.

آنطور که دلالان ملکی از جو کنونی بازار مسکن روایت می‌کنند، طی هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به شب‌عید، این بازار مملو از تقاضای مصرفی و خالی از تقاضای سرمایه‌ای شده است به طوری که تحت تاثیر نقل‌وانتقالات پیش‌از نوروز، متقاضیان مصرفی درصدد برآمده‌اند، واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند.

این در حالی است که تقاضای سرمایه‌ای به خاطر افزایش قیمت مسکن، فعلا از بازار خارج شده‌اند. همچنین تعداد فروشنده‌هایی که هنگام امضای قرارداد، معامله را به هم می‌زنند نیز رو به افزایش گذاشته است که این موضوع، ناپایداری بازار و قیمت مسکن را نشان می‌دهد.

نتایج ۱۰ ماهه از رهگیری معاملات مسکن حاکی از این خبر است که قیمت مسکن در تهران در مقایسه با فروردین سال جاری معادل ۲/۱۴ درصد رشد داشته است؛ به همین خاطر میانگین متوسط قیمت مسکن که در بهار متری یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان اعلام شده بود هم اکنون به متری ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان پیشرفت کرده است. ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان به عنوان متوسط قیمت مسکن در تهران رقمی‌است که سامانه رهگیری معاملات مسکن مشخص کرده است؛ اما برخی از بنگاهداران فعال در سطح تهران نسبت به رقم اعلام شده اختلاف نظر دارند.

تعدادی از فعالان بازار مسکن در شرق تهران دراین باره اظهار کردند: نرخ اعلام شده(۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان) از سوی سامانه رهگیری معاملات مسکن به عنوان متوسط قیمت مسکن در پایتخت، قابل قبول نیست؛ چراکه برای بازار مسکن در شمال تهران که از بالاترین قیمت‌های فروش برخوردار است متری ۲ میلیون تومان به عنوان قیمت متوسط قابل تصور نیست.

خازنی یکی از بنگاهداران فعال در شرق تهران گفت: در حال حاضر حداقل قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی نوساز در محله‌های مرغوب شرق حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، چطور ۲ میلیون تومان می‌تواند قیمت متوسط کل شهر باشد!وی در ادامه افزود: طی هفته‌های گذشته قیمت مسکن ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است با این حال تعداد خریداران در حال حاضر بیش از فروشنده‌ها است؛ زیرا فروشنده‌ها نسبت به قیمتی که برای فروش واحدشان اعلام می‌کنند همچنان تردید دارند که مبادا با دریافت مبلغ فروش نتوانند واحد مورد نظرشان را خریداری کنند.
این بنگاهدار همچنین خاطر نشان کرد: معمولا در این فصل از سال دلالان از بازار معاملات مسکن خارج می‌شوند؛ چراکه می‌دانند در اسفند ماه آنها نمی‌توانند واحدی را با قیمت ارزنده خریداری کنند تا بتوانند با سود بیشتر به فروش برسانند؛ زیرا آنها معتقدند که نرخ‌های اعلام شده از سوی فروشنده‌ها به سقف قیمت رسیده و امکان افزایش بیشتر قیمت به عنوان سود محال است مگر اینکه از ماه‌های قبل از بازار مسکن خرید کرده باشند و حال برای فروش در بازار حضور پیدا کنند.
عده‌ای از مشاوران املاکی که در غرب تهران فعالیت می‌کنند نیز درباره متوسط قیمت مسکن در غرب تهران تصریح کردند: در محدوده سعادت‌آباد و شهرک غرب که جزو بهترین محله‌های غرب تهران هستند قیمت متوسط مسکن متری ۳ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود؛ اما در دیگر مناطق غرب تهران متوسط قیمت مسکن حدود متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

بنگاهداران فعال در محدوده پونک و صادقیه گفتند: در حال حاضر اکثر فروشنده‌ها در بازار مسکن تکلیف خریداران را از لحاظ قیمت فروش مشخص نمی‌کنند؛ زیرا هر لحظه قیمت‌های پیشنهادی خود را تغییر می‌دهند و متقاضی برای خرید یک واحد مدام باید در حال چانه‌زنی با مالک باشد. در همین زمینه، یکی از فعالان بازار مسکن در غرب تهران تاکید کرد افزایش قیمت مسکن به ازای هر متر مربع، بیش از ۲۰۰ هزار تومان بوده است. طبق گفته تعدادی از بنگاهداران مسکن در جنوب تهران در حال حاضر قیمت متوسط مسکن در جنوب تهران حدود متری ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به ابتدای سال متر مربعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. در این بخش از بازار مسکن هم، حجم خریداران بر میزان فروشنده‌ها غلبه می‌کند؛ چراکه اکثر فروشنده‌ها معتقدند قیمت مسکن با افزایش یکی دو ماه اخیر دوباره در سال جدید به دلیل تورم رشد پیدا خواهد کرد؛ به همین خاطر بیشتر مالکان اکنون قصد فروش واحدشان را ندارند و تصمیم دارند فروش واحد خود را به سال ۹۱ موکول کنند. در منطقه یک تهران اکثر مشاوران املاک متوسط قیمت مسکن را متری ۵ میلیون تومان اعلام می‌کنند؛ البته آنها تاکید دارند که به طور دقیق‌تر قیمت متوسط در هر محله از شمال تهران متفاوت خواهد بود.

جوانرویی، يكي از مشاوران املاك شمال تهران اظهار کرد: در نيمه دوم امسال قیمت واحدهای مسکونی در شمال تهران با ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد مواجه شده است و این روزها تنها فروشندههایی واحدهای خود را به بازار عرضه میکنند که به پول نياز داشته باشند؛ در غیر این صورت معامله واحدشان را به سال بعد ارجاع ميدهند.