به گزارش افکارنیوز به نقل از ابتکار، وقتي هفته گذشته بمب ارزي معاون رييسجمهور بازار را براي چند روزي تكان داد و قيمتها به پايينترين حد خود را در ماههاي اخير رساند، در آن روزها عدهاي بر اين باور بودند كه شايد اين نزول در كنار سقوط قيمت سكه تا بهار سال بعد ادامه داشته باشد، اما قديميهاي بازار كه از اين روزها نوسانها بسيار ديدهاند، پيشبيني ميكردند كه تزريقهاي انجام شده به بازار در آستانه انتخابات خبر و اتفاق جديدي نيست و در نتيجه آبها كه از آسياب بيفتد قيمتها همان خواهد شد كه بود، با اين تفاوت كه اينبار در آستانه عيد و افزايش سفرهاي خارج از كشور كفه تقاضا سنگينتر خواهد شد و در نتيجه قيمتها رشد بيشتري را تجربه خواهد كرد. حرفهايها ميگفتند بازار ارز جو زده است و به سرعت تحتتاثير قرار ميگيرد.
به گفته آنها خبر بسته ارزی جدید دولت برای چند روزی بازار سیاه را به صرافت افت قیمت‌ها انداخت اما نه تنها خبری از بمب ارزی نبود بلکه هیچ‌کس اطلاعی از جزییات آن نداشت یا دست‌کم تمایلی به افشای آن نشان نمی‌داد، بنابراین همان شد که انتظار می‌رفت.
در نهایت اینکه دیروز در بازار ارز قیمت دلار تا هزار و ۹۴۰ تومان بالا رفت و پوند هم در آن سوی مرز سه هزار تومان به نوسان خود ادامه داد. با این توضیح که تقاضای چندانی برای پوند و یورو در بازار وجود ندارد اما دلار کماکان خواهان نسبتا زیادی دارد.
تنها سه روز بعد از زلزله خبری دولت، قیمت‌ها صعود را آغاز کردند و ظرف چند ساعت مشخص شد دلار به عنوان مهم‌ترین بازیگر بازار ارز تمایلی برای فاصله گرفتن از مرز هزار و ۹۰۰ تومان ندارد.
به هر حال، بازار ارز در شرایطی هفته جدید را آغاز کرد که به نظر می‌رسد موج جدید تقاضا به چهارراه استانبول رسیده و این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در روزهای باقی‌مانده از سال رشد و صعود بیشتری را تجربه کند، هر چند که بعید به نظر می‌رسد قبل از تحویل سال ۹۱ دلار دو هزار تومانی دوباره میهمان بازار شود. این در حالی است که رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم نسبت به همراه داشتن ارزهای تقلبی و غیر معتبر در سفرهای خارجی هشدار داد و گفت: باید ارز را از مراکز معتبر تهیه کرد و رسید آن را حتما به همراه برد.
حمید مکارم شیرازی، با اشاره به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و اوج گرفتن سفرهای خارجی هموطنان در این روزها، افزود: یکی از مواردی که مسافران را در سفرهای خارجی با مشکل رو به رو می‌کند به همراه داشتن ارز غیر معتبر و تقلبی است.
وی تصریح کرد: برخی هم وطنان که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند از افراد ناشناس ارز تهیه می‌کنند و وارد کشور مقصد می‌کنند و این ارزها موقع معامله از آنها کشف می‌شود و آنان را درگیر حبس و زندان می‌کند. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم با تأکید بر اینکه باید ارز را از مراکز معتبر تهیه کرد، اظهار داشت: همچنین هموطنان عازم سفرهای خارجی باید رسید ارز خارجی را همراه خود ببرند.