افکارنیوز: ابوالفضل اکرمي در گفتوگو با فارس درباره نرخ تورم پايان سال ۱۳۹۰ اظهار داشت: طبق برآورد بانک مرکزي نرخ تورم در پايان امسال بيشتر از ۲۱ درصد نخواهد شد.وي با تأکيد براينکه نرخ تورم در پايان سال جاري حدود ۲۱ درصد خواهد شد، افزود: برآورد بانک مرکزي از دو الي سه ماه قبل اين بوده که نرخ تورم امسال بيشتر از نرخ مذکور نخواهد شد.مدير کل اقتصادي بانک مرکزي درباره نرخ تورم بهمن ماه نيز گفت: هنوز نرخ تورم براي بهمن ماه محاسبه نشده و مسئولان مربوطه در اداره اقتصادي در حال محاسبه اين آمار هستند.
اکرمی در ادامه ضمن اشاره به اینکه به احتمال زیاد نرخ تورم بهمن ماه با نرخ تورم پایان سال مشترک خواهد شد، تصریح کرد: از آنجایی که تورم به معنای متوسط دوازده ماهه دوره مورد نظر در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است وقتی تورم آذر را نرخ خاصی اعلام می‌کنیم در حقیقت متوسط تورم آذر ۸۹ تا ۹۰ را در نظر می‌گیرند و بر مدت مشابه سال قبل تقسیم می‌شود.
وی افزود: در یک سال گذشته به واسطه هدفمند سازی یارانه‌ها و مشخص شدن آثار تورمی این قانون صورت کسر محاسباتی تورم بزرگتر شد و در نهایت به تورم ۲۱ درصد آذر ماه رسید.
مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تغییرات تورمی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در مخرج کسر محاسباتی وارد نشده بوده ‌گفت: از زمانی که دوازده ماهه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به اتمام رسیده، بانک مرکزی ارقام مربوط به هدفمند سازی یارانه‌ها را در مخرج کسر وارد می‌کند.
وی افزود: بنابر این کاهش تورمی را با توجه به تغییر مخرج کسر خواهیم داشت چرا که متوسط ۲۴ ماه را در نظر می‌گیریم. اکرمی روند نزولی تورم را در آینده نزدیک دور از واقعیت و انتظار ندانست، تصریح کرد: البته در ماه‌های گذشته افزایش قیمتی را در برخی کالاها مشاهده کردیم ولی اگر تورم روند عادی خود را طی می‌کرد الان نرخ تورم کاهش یافته بود.
مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: تلاطمات نرخ ارز و نرخ سکه در ماه‌های اخیر و اثرات انتظاری در بازار مقداری تورم در اقتصاد به همراه داشت.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: البته بانک مرکزی تمام نیازهای وارداتی را براساس نرخ ارز مرجع تأمین کرده بود و هیچ توجیهی برای افزایش نرخ ارز نداشتیم اما عملاً در اقتصاد نرخ‌ گذاری بر اساس قیمت ارز در بازار موازی انجام شد.
اکرمی در همین ارتباط به افزایش قیمت‌ها اشاره و اضافه کرد: این افزایش قیمت‌ها اصلاً معقول و منطقی نخواهد بود چرا که بانک مرکزی کماکان با نرخ‌های سابق نیازهای ارزی را تأمین می‌کند.
مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی گفت: به هرحال و با وجود این تفاسیر امسال نرخ تورم محاسباتی بانک مرکزی بیشتر از ۲۱ درصد نخواهد شد.