پارس جنوبی؛ ثروتی افسانه ای

ارزش کل تولیدات خام میدان گازی پارس جنوبی چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار است و در صورت تبدیل آن به محصولات میانی به هشت هزار و هشتصد میلیارد دلار می رسد، این یعنی ثروتی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا به قیمت هر اونس ۱۶۰۰ دلار؛ ثروتی که اگر آن را مثل خاک روی کامیون های ۲۰ تنی بار کنیم به ۷۸۰۰ دستگاه آن نیاز خواهیم داشت. حال تصور کنید اگر از کنار این محموله بخواهید بگذرید باید دست کم ۷۰-۸۰ کیلومتر را طی کنید. این گنجی است که ایرانیان در خلیج فارس دارند.

هر قدر که ما بگوییم و شما بشنوید و بخوانید که پارس جنوبی اولویت شماره یک توسعه کشور است و عسلویه قطب سرمایه گذاری و پایتخت انرژی و ثروت ایران است تا خود نروید و به چشم نبینید شاید نتوانید به تصویری شفاف و واقعی از بزرگترین میدان گازی یکپارچه جهان پی ببرید.

هم اکنون که وارد فازهای در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی می شوی هر جا را که نگاه می کنی کارگران و مهندسان ایرانی هموطن در تکاپو هستند. به غیر از کارگران بومی، آذری های باهمت، اصفهانی های خوش لهجه، بختیاری های باغیرت، آبادانی های خونگرم، کردهای با معرفت و خلاصه از همه جا برای کار به اینجا آمده اند.

وزیر نفت می گوید: ایرانی های حاضرند برای جذب سرمایه به منظور توسعه پارس جنوبی حتی فرش پایشان بفروشند. فرش در فرهنگ ایران ارزش بسیار بالایی دارد و وقتی کسی بگوید حاضرم حتی فرش زیر پایم را بدهم کنایه از این است که اولویتی بالاتر را مد نظر دارد که ارزشش حتی از فرش هم بیشتر است، ‌ صحبت از پارس جنوبی یعنی گفتن از گنجی به وزن ۱۵۶ هزار تن طلا و هم از این روست که هم اکنون پارس جنوبی را خاستگاه تمدن صنعت مدرن ایران، نماد توسعه، باور و خودکفایی ملی و مظهر انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های مدرن می دانند و برای حفظ این ثروت ملی همه دست به کار شده اند.

ایران هم اکنون روزانه ۲۴۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می کند و وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود از این گنج ملی را نهایتا تا دو سال آینده به روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب برساند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی کشور افزوده می شود.

قرار است در سال جاری سرمایه گذاری های بیشتری در پارس جنوبی صورت گیرد تا تولید از این میدان به روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گازی برسد و با مدار آمدن طرح های دیگر در دست ساخت سالانه بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب شود، سهم سرمایه گذاری های خارجی از سرمایه گذاری فوق در پروژه های پارس جنوبی ۴.۶ میلیارد دلار اعلام شده و امسال بیش از ۱۶ میلیارد دلاری منابع داخلی و خارجی در این میدان مشترک گازی سرمایه گذاری می شود.

براساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران ۳.۳ میلیارد دلار از منابع داخلی نفت به صورت ارزی و ریالی به طرح های پارس جنوبی اختصاص می یابد که بخشی از آن با هدف بهره برداری از فازهای تولید زودهنگام و بخشی از این منابع نیز در اختیار پیمانکاران فازهای ۱۳ و ۱۴ این میدان گازی قرار می گیرد.
طی سال های گذشته شاهد افزایش سهم مشارکت بانک های تجاری کشور در تامین مالی طرح های پارس جنوبی بوده ایم به طوری که امسال قرار شده ۲.۱ میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از طریق صندوق انرژی بانک ملت تامین می شود.

وزارت نفت امسال به خوبی توانست از هرج و مرج و نواسان های شدید در بازار ارز و سکه کشور استفاده کند و با افزایش سود اوراق مشارکت نفتی تا ۲۰ درصد ۱۴ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت میدان مشترک گازی پارس جنوبی را از طریق سیستم بانکی کشور به فروش رساند.

بیش از۶۰ هزار ایرانی در ۱۶ فاز در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی سخت مشغول به کار اند تا ثابت کنند که می توانند بدون کمک خارجی ها روی پای خود بایستند و چرخ های صنعت نفت را به گردش درآورند آن هم با دستمزدی بسیار کمتر از پیمانکاران خارجی. البته درد دل از تاخیر برخی پیمانکاران در پرداخت حقوق کارکنان را چند بار شنیدم اما کسی نگفت انگیزه ندارم. شک نکنید چیزی غیر از حقوق و مزایا کار را در عسلویه پیش می برد.
در حال حاضر، به تولید رساندن فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی و بعد از آن فازهای ۱۲ و ۱۷ و ۱۸ این میدان مشترک یکی از اولویت های وزارت نفت به شمار می آید.

پارس جنوبی سه درصد بودجه اختصاصی برای توسعه کل کشور را در اختیار دارد و همچنین هر ساله بودجه های ویژه ای به توسعه آن تعلق می گیرد، سفر مقام معظم رهبری در نخستین روزهای سال جاری و همچنین سفرهای دوره ای وزیر نفت به این منطقه نیز گواه آن است که توسعه پارس جنوبی، در نوک پیکان توسعه صنعت نفت ایران قرار گرفته است.

پیشرفت چشمگیر فازهای جدید پارس جنوبی که قرارداد توسعه آنها خرداد ماه سال ۸۹ با پیمانکاران داخلی منعقد شده، تمام امید شرکت های بین المللی برای پذیرش شرایطشان از سوی ایران را نقش بر آب کرد. دشمنان پیشرفت و عزت ایران اکنون که دستشان کوتاه شده اما همچنان سعی می کنند با تبلیغات و هجمه های رسانه ای جای خالی خود را نشان بدهند اما از این نکته غافلند که خلائی به دلیل نبود آنها ایجاد نشده و ما نیز " امید ز هر کس که بریدیم، بریدیم.

توسعه و اجرای همزمان ۱۶ فاز پارس جنوبی که در تاریخ ۱۰۲ ساله صنعت نفت بی سابقه بوده خشم دنیای غرب را بر افروخته و باعث شده غرب دست به تضعیف و تخریب بزند، غافل از این که این ملت ایران است که در سال های آینده قضاوت خواهند کرد این فازها چگونه توسعه یافته و منافع آتی آن به مراتب ارزشی بیش از منافع آنی آن داشته است.