گرانی، غوغای بی‌نزاکت بازار

به گزارش افکار نیوز،محمدرضا خباز در گفت و گو با خانه ملت، گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت کنترل بازار است اما متأسفانه در سایه برخی بی توجهی ها کنترل قیمت ها کار دشواری شده است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق یکی از مصوبات مجلس دولت می تواند با استفاده از تشکل ها اقدام به کنترل و نظارت بر بازار کند و هدف قانونگذاران از تصویب این قانون این بوده که مردم در کنترل بازار نقش ایفا کنند.

وی افزود: متأسفانه به رغم تصویب و ابلاغ این قانون بدنه دولت زمخت عمل می‌کند و برای استفاده از این ابزار وارد عمل نمی شود.

خباز با تأکید بر اینکه استفاده از تشکل ها موجب حمایت از مصرف کنندگان می شود، تصریح کرد: اگر کار نظارت و کنترل بازار از طریق تشکل ها به مردم واگذار شود از تخلفات جلوگیری می شود.

این نماینده مجلس هشتم اظهار داشت: مردم حضور پرشوری در انتخابات مجلس داشتند و دولت باید برای شیرین کردن کام مردم پس از برگزاری انتخابات و در آستانه سال نو به گونه ای عمل کند که موجب کاهش قیمت ها و رضایتمندی مردم شود.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا در سال برگزاری انتخابات یا حقوق ها افزایش می یابد و یا مالیات ها کم می شود، گفت: متأسفانه امسال که سال انتخابات بود یکی از سخت ترین سال ها برای مردم بود و مردم شرایط دشواری را پشت سر گذاشته اند.

خباز افزایش نرخ ارز را از دیگر علل گرانی های اخیر دانست و افزود: دلار ۱۸۰۰ تومانی به این معناست که پول مردم نصف شده است و در چنین شرایطی فروشندگان از عرضه اجناس خود خودداری می کنند زیرا کالا را با دلار ۱۰۵۰ تومان خریداری کرده اند و تلقی شان این است که اگر آن را بفروشند باید با دلار ۱۷۰۰ تومانی اجناس خود را جایگزین کنند.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه احتکار برخی کالاها توسط برخی افراد بازار سیاه به وجود می آورد، گفت: پیامد بازار سیاه نیز افزایش قیمت و تورم است.

عضو کمیسیون مجلس اظهار داشت: متأسفانه دولت بازار شب عید را به حال خود رها کرده و بازاری که در آن نظارت وجود نداشته باشد شرایط بهتری از این نخواهد داشت.