به گزارش فارس، رویترز طی گزارشی اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران سابقه ای طولانی ای دارد و ایران در طی سالیان گذشته همواره علیرغم محدودیت های موجود توانسته به صادرات نفت خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش با سخت تر شدن تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران، این کشور این بار راه های جدیدی را برای فروش نفت خود یافته است که از جمله می توان به پیشنهاد فروش ویژه نفت به چین و هند، تحویل نفت به مشتریان و دریافت پول نفت به طلا و غلات اشاره کرد.

به گفته فعالان بازار نفت، تهران می تواند راه هایی را برای قابل فروش کردن نفت خود در بازارهای بین المللی بیابد، که از جمله می توان به جابجا کردن نفت بین تانکرهای مختلف و مخلوط کردن نفت خود با نفت کشورهای مختلف برای پنهان کردن منبع اولیه نفت صادر شده اشاره کرد.

فعالان نفتی با اشاره به راه های مختلف دور زدن تحریم ها توسط ایران گفتند، واشینگتن، لندن و بروکسل تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا مانع از فروش نفت ایران شوند، اما ایران کاملا به بازار آشناست.

استفاده از این روش ها به معنای فروش نفت به قیمت پایین تر است، که به درآمدهای نفتی ایران لطمه خواهد زد، اما برای خریداران نفت و دلالان بازر بسیار به صرف و اقتصادی است.

از زمان مطرح شدن بحثتحریم نفت ایران در ۴۵ روز گذشته قیمت نفت بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است که این امر می تواند هرگونه زیان ایران را جبران کند.

مدیر یک شرکت نفتی اروپا که نخواست نامش فاش شود گفت: «ایرانی ها بسیار خلاق هستند و روی دست همه ما بلند می شوند.»

تهران در طی سالهای گذشته همواره با تحریم ها کنار امده است.

در سال ۱۹۹۵ واشینگتن واردات ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای متوقف ساخت.

یک مقام نفتی ایران در این باره گفت: «حدود سه ماه طول کشید تا ما بتوانیم تمام مقدار نفتی را که به مشتریان آمریکایی می فروختیم، مجددا مدیریت کنیم.» وی افزود: «اما ما به تدریج توانستیم خریدارانی در جاهای دیگر بیابیم.»

نفت در آن زمان بشکه ای ۱۸ دلار فروخته می شد، ولی الان بهای هر بشکه نفت حدود ۱۲۰ دلار است.

در طی ۱۷ سال گذشته، علیرغم فشارهای غرب، ایران صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت خود را ادامه داده است. تهران اکنون باید برای صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفتی که در پی محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا فروش آن مختل شده، مشتریان جدیدی بیابد.

لئونید فدان، یکی از سهامداران عمده شرکت لوک اویل روسیه که ده سال پیش همکاری نفتی خود با ایران را به دلیل تحریم های امریکا متوقف کرده، می گوید، مشکل میتوان اقداماتی را که بتواند دسترسی ایران به بازارهای بین المللی محدود کند را تصور کرد.

وی افزود: «وقتی شما نظامی متشکل از خریداران مختلف را داشته باشید، رسیدن به اهداف تعیین شده از طریق تحریم ها مشکل است. برای مثال، اگر چین به تحریم ها نپیوندد، تحریم اثری نخواهد داشت.» از سوی دیگر به گفته وی، حذف تمام نفت تولیدی ایران از بازار می تواند موجب بروز مشکلاتی در زمینه عرضه شود که افزایش بهای سوخت ناشی از این اختلال، تاثیر منفی ای بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت.

واشینگتن تلاش دارد تا با مسدود کردن ارتباط شبکه مالی تهران با موسسات مالی بین المللی، کانال اصلی پرداخت پول نفت ایران را ببندد، اما به گفته تجار، هنوز برخی بانک های کوچک اروپایی و روسی هستند که توجهی به محدودیت های اعمال شده از جانب آمریکا ندارند و عملیات پرداخت پول نفت ایران را انجام می دهند.

تهران نیز در این میان بیکار ننشسته و مبادلات نفتی خود با واحدهای پولی دیگر کشورها همچون روپیه و ین را آغاز کرده و برخی توافقات را برای انجام معاملات تهاتری به صورت تبادل نفت با طلا و مواد غذایی نهایی کرده است.

یک تاجر دیگر در این خصوص گفت: «بانک های روسی آماده انجام مبادلات و انجام برخی پرداخت ها به روبل و حتی به پول اندونزی هستند.» تهران ممکن است پیشنهاد دریافت فولاد را نیز ارائه کرده باشد.

مدیر یک شرکت نفتی به رویترز گفت: «ما صحبت هایی در خصوص پیشنهاد فروش نفت ایران با تخفیف ۲۰ دلار در هر بشکه را شنیده ایم. به نظر شما آیا واقعا چین قادر است در مقابل این پیشنهاد مقاومت کند؟»

به نظر می رسد که حجم عمده ای از نفت ایران که قبلا به اروپا صادر می شد، پس از اجرایی شدن تحریم ها به پکن صادر خواهد شد.