به گزارش مهر، حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی، شامگاه سه شنبه در نشست علمی نقش اعتقادات و علم کلام در اقتصاد در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ویژگیهای اقتصاد اسلامی اظهار داشت: اگر دیدیم تلاش اقتصادی زیاد شده و در عین حال مردم به سمت ساده زیستی رفتهاند نشانه نزدیکی به اهداف اقتصاد اسلامی و بر عکس آن از پیشرفت اسلامی دور شدهایم.

افزایش پرداخت مالیات؛ نشانه افزایش ایمان مردم

وی افزود: ایمان به قیامت موجب افزایش نرخ پرداخت مالیات می‌شود و افزایش نرخ پرداخت نشان دهنده اعتقاد جامعه به قیامت است.

حجت الاسلام هادوی تهرانی بیان کرد: بخشی از متدینین ما بدون مراجعه، خودشان خمس و زکاتشان را کامل پرداخت می‌کردند اما از زیر بار مالیات دولتی فرار می‌کردند چون تصورشان این بود که مالیات واجب نیست اما خمس و زکات واجب است.

وی ادامه داد: اگر دیدیم که مردم خمس و زکات را به زحمت می دهند و از آن فرار می کنند نشان دهنده دوری جامعه از ایمان به قیامت است.

رئیس موسسه رواق حکمت بیان داشت: اگر جامعه ای به تعهدات اقتصادی خود عمل می کند و شاهد کاهش مفاسد اقتصادی هستیم نشان می دهد ایمان به قیامت زیاد شده است زیرا اگر کسی واقعا به قیامت باور داشته باشد بیش از منافع شخصی به منافع عمومی در حوزه اقتصادی توجه می کند.

وی افزود: افزایش نرخ سرمایه گذاری در بخش عمومی از سوی سرمایه داران نشان دهنده حرکت به سمت مسیر توسعه اقتصاد اسلامی است.

مخالفت با پرداخت مستقیم یارانه ها

وی با بیان اینکه من از روز اول با پرداخت مسقیم یارانه ها مخالف یوده و هستم و خواهم بود اضافه کرد: این کار متاسفانه شده و اثار سوء اقتصادی آن را می بینیم و کار به جایی رسیده و خواهد رسید که مردم می گویند ما حاضریم ماهی ۱۰۰ هزار تومان به دولت بدهیم به جای اینکه تورم تا این حد بالا برود.

وی تاکید کرد: تورم را نمی توان با زور کنترل کرد و تورم پنهان ناگهان بعد از چند سال بروز و ظهور می یابد.

حجت الاسلام هادوی تهرانی تاکید کرد: اگر به صورت بنیادی راه حل ندهیم و یا راه حل بدهیم و کسی گوش ندهد مشکلی حل نخواهد شد.

استقراض دولت از بانک مرکزی افزایش می یابد

وی با اشاره به افزایش استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه ها تاکید کرد: قطعا نرخ استقراض دولت روز به روز افزایش می یابد که موجب می شود تا پول بدون پشتوانه در جامعه افزایش یابد و افزایش پول بدون پشتوانه موجب افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود.

وی با تاکید بر ایجاد عدالت اقتصادی در کشور اظهار داشت: عدالت اقتصادی زیرساخت اعتقادی دارد و با شعار محقق نمی شود بلکه باید زیرساخت اعتقادی آن را در جامعه ایجاد کنیم.

خودکم بینی علمی برطرف شود

هادوی تهرانی با بیان اینکه ما دچار خود کم بینی علمی هستیم اضافه کرد: این موضوع باعثمی شود مطالب دیگران را بسیار بزرگ و مطالب خودمان را کم ارزش بدانیم؛ در کتبمان به راحتی کد به مطالب غربی می دهیم ولی مطالب خودمان را دست کم می گیریم.

وی افزود: به راحتی به کتب برخی وهابیها که دشمنان خونی ما هستند در حوزه اقتصاد اسلامی ارجاع میدهیم اما به کدهای خودمان کم توجه هستیم البته از هر جا که احتمال فایده دارد باید استفاده کنیم ولی باید به مطالعات خودمان بیش از پیش توجه نشان دهیم.