توضیحات جهرمی درمورد حساب سپرده طلا

به گزارش خبر آنلاین، محمد جهرمی، وزیر کار در دولت نهم و مدیر عامل سابق بانک صادرات در رابطه با شکل گیری حساب سپرده طلا در بانک صادرات گفت: من از سال گذشته این آشفتگی را در بازار طلا ، سکه و ارز پیش بینی کرده بودم. به همین خاطر طرح سپرده طلا را ساماندهی کردم که مردم سود داشته باشند و بانک هم نقدینگی مناسبی را پیدا کند. از همان ابتدا بانک مرکزی مخالفت کرد چرا که فروش طلا با مشکل مواجه می شد. من تعجب می کردم چرا بانک مرکزی اینقدر اصرار داشت که سپرده طلا بسته شود در صورتی که پیش بینی نوسان قیمت ها در طلا و دلار پیش بینی می شد.

او افزود: «وقتی ما در بانک صادرات این سپرده را اعلام کردیم مردم استقبال خوبی داشتند. ما پیش بینی کرده بودیم تا پایان سال ۹۰ مقدار ۳ تن خرید توسط مردم انجام بگیرد. در خارج از کشور همین مقدار ۳ تن را توسط سلف خریداری می کردیم که بانک و مردم در ایمنی کامل باشند. این در حالی بود که مخالفت جدی و بی جهتی توسط بانک مرکزی صورت گرفت، حتی گفتند این روش شرعی نیست. این در حالی بود که حتی علمای بزرگوار هم نظر مثبت دادند. شورای فقهی بانک مرکزی هم تا حدودی نظرات خاصی داشت که آنها را هم اعمال کرده بودیم. اتفاقا تا زمانی که من از بانک صادرات بیرون نیامده بودم(۵ مهر) ۱۲ تن تا پایان شهریور طلا فروخته شده بود. پیش بینی جدید مان این بود که تا پایان سال می توانیم ۳۰ تن طلا به مردم واگذار کنیم و از آن طرف به صورت سلف از بازار های چین و منطقه خریداری کنیم. این موضوع به نفع بانک و مردم بود. البته نوسان قیمت طلا توسط مردم مشاهده می شد به نحوی که در سایت بانک صادرات می توانستند مشاهده کنند چه میزان سود و ضرر کردند.»

جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین طرحی چه میزان در آرامش بازار طلا اثر گذار بود، گفت: در آرامش بازار طلا بسیار اثر گذار و آرامبخش بود. متاسفانه پس از اینکه من از بانک صادرات بیرون آمدم اولین کاری که بانک مرکزی کرده بود که در زمان ما جرات و جسارت آن را نداشت، طرح سپرده طلا را متوقف کرد.