رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار از افزايش قيمت سبد آجيل شب عيد به واسطه نوسانات اخير نرخ ارز خبر داد.

علیرضا ارزانی ممقانی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: طی ماه های اخیر به واسطه نوسانات شدید نرخ ارز در بازار، قیمت برخی خشکبار با افزایش روبرو شده است. این امر به علت واردات بی رویه برخی محصولات چون بادام هندی، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان و تخم کدو طی ماه های اخیر است.

وی ضمن تاکید مخالفت صریح این اتحادیه با واردات انواع خشکبار به کشور اعلام کرد: ما هیچ نیازی به واردات خشکبار نداریم. البته اخیرا واردات این محصولات ممنوع شده اما وارداتی که طی ماه های اخیر صورت گرفت، منجر به رشد قیمت ها در بازار شد. از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت دلار، صادرکنندگان به افزایش صادرات ترغیب شدند که این امر نیز به نوبه خود منجر به رشد نسبی قیمت ها در بازار شد.

ارزانی ممقانی در خصوص تغییر قیمت آجیل شب عید به تبع نوسانات اخیر قیمتی، مطرح کرد: در طول یکی دو ماه اخیر، قیمت برخی محصولات داخلی و خارجی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت که بر این اساس می توان اعلام کرد آجیل شب عید نسبت به سال گذشته به همین میزان رشد قیمت خواهد داشت.

به گفته وی؛ در محصولات داخلی بیشترین رشد قیمت ها مربوط به پسته، کشمش و کمترین افزایش قیمت مربوط به تخمه ژاپنی و تخمه آفتاب گردان بوده است. در بازار وارداتی ها نیز بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به بادام زمینی، بادام هندی است.

وي متذكر شد؛ در حال حاضر براي شب عيد هيچ كمبود كالايي براي انواع آجيل در بازار وجود نخواهد داشت.