شل کن سفت کن دولت در آستانه سال نو

سرویس اقتصادی افکار نیوز - بنابرشواهد و قرائن موجود به زودی دولت قصد دارد قیمت بنزین و گازوئیل را به دنبال اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانهها افزایش دهد، تاکنون چندین سناریو در مورد میزان و زمان دقیق اجرای این کار در کشور مطرح شده و بارها و بارها اخباری در این زمینه منتشر شده و بلافاصله تکذیب شده، جالب اینجاست که در این شرایط كه مسئولان به هر دلیلی راضی به روشن كردن آینده قیمت بنزین در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نمی شوند، بازار حدس و گمانه زنی درباره آینده قیمت این فراورده استراتژیک حسابی گرم است.

راستش را بخواهید اشتیاقی که مردم برای دنبال کردن اخبار این مایه حیات خودروهای خود از خود نشان می دهند وصف ناپذیر است، که البته این ‌روزهای هرچه بیشتر درباره آینده بنزین می ‌جویند، کمتر پیدا می ‌کنند و بیشتر سردر گم می شوند! گناه این مردم چیست؟ قصد دولت از این شل کن و سفت کن ها چیست؟

چند ماهی است که بحثبنزین مدام در کشورخبرساز می شود. اواخر بهمن ماه بود که با تهدید جایگاه دارن به توقف عرضه بنزین آزاد در پمپ بنزین ها به دلیل عدم کارمزد این فرآرده از سوی دولت بار دیگر بحثبنزین داغ شد تا این که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با کشاندن این بحثبه رسانه ها و برگزاری جلسه با جایگاداران توانست برای مدتی کوتاه از گسترش این خبر جلوگیری کرد.

در جلسه از ۱۵ مورد درخواست مطرح شده از سوی جایگاه‌داران تنها با پنج خواسته پیش پاافتاده آنها از سوی مسوولان پالایش و پخش موافقت شد‌، به نظر می رسد مسوولان دولتی به خواسته‌های قانونی و اصلی این نهاد بخش خصوصی از جمله کارمزد تشویقی، پرداخت هزینه نصب پوزها، پرداخت مابه‌التفاوت افت فروش و افزایش کازمردها توجهی نکرده است.
جالب این بود که در این جلسه مدیران شرکت‌های پالایش و پخش سعی کردند با پند و نصیحت جایگاه دران را از عرضه نکردن بنزین آزاد منصرف کنند و خواسته مشروع آنها را به نوعی امری تشنج آور به مردم و دولت معرفی کنند در حالی که آنها به هیچ عنوان خواهان وارد شدن فشار به مردم به‌ویژه در روزهای‌ پایانی سال نیستند.

در نهایت بعد از این جلسه بود که حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین با اعلام این که فردا(دوشنبه ۲۲ اسفند ماه) با مدیران شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و همین طور سایر مسوولان مرتبط به منظور رفع مشکلات اصلی جایگاه‌داران جلساتی برگزار خواهد شد، گفت: در صورت برآورده نشدن خواسته‌ها، سه شنبه(۲۳ اسفند ماه) تکلیف عرضه بنزین آزاد در یک نشست مطبوعاتی مشخص می‌شود. امروز رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرده شرکت پخش به جای اجرای دستور وزیر نفت مبنی بر افزایش قیمت بنزین از ۱۴ فروردین دنبال تشنج است.

آخرین اخبار از قیمت بنزین را رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین داده و گفته: بر اساس دستورالعملی که از طرف دولت به جایگاه ‌داران داده شده است قرار است در ساعت ۲۴ روز ۱۴ فروردین سال ۹۱ کلیه جایگاه‌های بنزین برای اندازه‌گیری در جهت افزایش قیمت فراورده‌ها آماده و این عملیات در ساعت صفر انجام شود.

وی همچنین با انتقاد ازعدم مشورت دولت با بخش خصوصی در تصمیم گیری ها گفته: به طور معمول تصمیم ها در پشت درهای بسته اتخاذ می شود و دولت درافزایش قیمت یا سایر تصمیم های مهم نظرخواهی از فعالان بخش خصوصی به عمل نمی آورد، ما به دنبال این هستیم که مشکلات‌مان هر چه زودتر برطرف شود اما مدیران دولتی که به نظر می‌رسد از نفت چیزی نمی‌داند تنها می‌خواهد با زور به دنبال ساکت کردن ما باشد.

هنوز چند دقیقه از انتشار این خبر نگذشته بود که عبداله جلالی، قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با رد این خبر گفت: تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین و آمادگی برای اجرای آن به هیچ نهادی ارسال نشده است. همانطور که در قانون نیز آمده است شرکت پخش فراورده‌های نفتی در آینده ای نزدیک منحل و کلیه امور مربوط به خرید، ‌واردات و عرضه نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود اما با این روند به نظر می‌رسد این قانون هرگز اجرا نخواهد شد.

پیش بینی می شود مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی در بهترین حالت حدود ۷۵ میلیون لیتر و در برخی از روزها تا ۹۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.


صبر جایگاه داران لبریز شده

امروز خبرگزاری مهر از عرضه بنزین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی در برخی از پمپ بنزین های کشور خبر داد و گفت: در چند روز گذشته برخی از شهروندان در تماس‌هایی با خبرگزاری مهر از فروش بنزین با نرخی فراتر از قیمت مصوب دولت در برخی از جایگاه‌های سوخت خبر داده و اعلام می کنند: کارگران برخی از جایگاه‌های سوخت برای فروش بنزین آزاد، قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی را از مردم مطالبه می کنند که این خبر نیز همچون اخبار دیگر در حوزه بنزین از سوی جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تکذیب شد!

از سوی دیگر در حال حاضر شرایط کشور اصلا برای گرانی بنزین مناسب نسیت، چرا که گرانی کالاها در آستانه سال نو فشار مضاعفی را به مردم وارد کرده است، که یکی از دلایل آن را می توان انجام نشدن تعهدات دولت در بخش پرداخت یارانه تولید دانست.

در کنار این موضوع نبود کنترل و نظارت مطلوب بر بازار نیز در افزابش قیمت ها موثر است، حال تصور کنید اگر قیمت بزنین نیز در این ایام افزایش یابد چه شرایطی در بازار به وجود خواهد آمد. در روزهای اخیر شاهد افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هستیم و در چنین شرایطی باید سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عملکرد بهتری در انجام وظایف خود داشته باشند.

بنزين مهمترين حامل انرژي خصوصا از منظر بار رواني است و قيمت آن بر رفتار مردم، ساير قيمتها و در نتيجه تورم تاثيرگذار خواهد بود؛ بنابراين تصميم گيري در خصوص قيمت آن بايد با توجه به تمام جوانب اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي صورت پذيرد و اجراي يكباره يك تصميم آن هم در اين حد و اندازه به هيچ روي به صلاح كشور نيست. قرائن و شواهد نشان مي دهد كه دولت براي تامين منابع ريالي عمل به وعده جديدش مبني بر افزايش مبلغ يارانه هاي نقدي (تا رقمي حدود ۶۰ هزار تومان) چاره اي جز تعجيل در افزايش قيمت بنزين نديده است.